10 lucruri pe care să nu le faci la o nuntă de machidoni

Inspirată de aici si solicitată de tot mai multe cautari de acest gen de pe motoare, m-am gandit sa va fiu cat pot eu de utila cu un ghid al bunelor maniere, in caz ca sunteti invitati prima oara in viata la o nunta de aromâni.

1. Nu veni exact la ora inscrisa pe invitatie. De obicei este trecuta ora 20, dar pana pe la 10 seara ai toate sansele sa te delectezi cu un sir nesfarsit de invitati care ciocnesc pahare cu mirii si sunt indrumati la mese pe fondul instrumentelor acordate de formatie.

2. Nu veni neinsotit/a (si nu ma refer la animale de companie :)). Daca esti singur/a, oricum ai sanse aproape nule să te combini, asa ca vino cu gaşca de prieteni din copilarie sau colegi de serviciu ai mirelui sau miresei. Daca nu te incadrezi in nicio astfel de breasla, neaparat gaseste-ti pe cineva pe care sa il/o prezinti cel putin drept “viitorul/viitoarea logodnic/a”, altfel vei fi barfit/a pe la spate: “eh, mucańi!:)

3. Nu-i contrazice pe batrani! Si, in general, nu contrazice pe nimeni! Vei vedea si vei auzi multe lucruri si pareri ciudate, dar niciodata sa nu te bagi in polemici exprimandu-ti punctul tau de vedere opus. Vei fi catalogat/a imediat “eh, mucańi…

4. Nu te prinde in hora daca nu stii foarte bine pasul si iesi imediat daca acesta se schimba cu un pas pe care nu-l stapanesti perfect. Exista pericolul sa rupi toata hora si vei fi imediat rejectat/a. A, si sa nu uit: daca cineva iti va spune la un moment dat “hai in cor”, nu inseamna vrea sa-ti testeze calitatile vocale. In “cor” se danseaza, nu se canta! :) Poti sa si canti daca stii, dar “cor” in aromână desemneaza hora aia mare in care pana la urma o sa se prinda toti invitatii si o sa inunde tot salonul, bagandu-se pe dupa stalpi si printre mese.

5. Nu arunca cu bani la formatie, asa cum vezi că fac unii! Acesta e un apanaj al rudelor apropiate mirilor sau al celor care vor sa faca o anumita dedicatie, si oricum nu te baga nimeni in seama pentru 10 lei, deci cred ca nu-ti prisosesc 100 EUR in buzunar. Iar formatiile au un program destul de strict, sa nu te astepti la melodii din repertoriul international, numai cunoscatorii stiu ce sa comande…

6. Nu invita la dans domnisoarele aromânce pe care nu le cunosti! Da, e frumoasa de pica, a schimbat deja doua toalete, una mai sexy ca alta, si ti se pare că si ea te-a remarcat pe tine! Pofta in cui, o sa te faci de râs (“eh, mucańi…“) si nu o invita nici daca o cunosti, pentru ca o faci de râs pe ea :)

7. Nu te atinge de băţul ăla mare din lemn cu o cruce in varf si o bucata de perdea prinsa de el, cu care alearga machidonii in cerc toata noaptea! :lol: Se numeste hlambură şi oricum n-o sa poti ajunge la ea, că o ţine mereu cel/cea care conduce hora, dar nu te apropia de ea nici macar cand o vezi sprijinita pe undeva in pauze! O sa creada lumea că vrei sa o furi, dar ăsta e un obicei care se practica in alt moment al zilei, iar naşul a platit deja pentru asta, asa că nu mai are buget alocat si pentru tine!

8.Nu te baga in fruntea horei! Acolo ajung numai anumite persoane, invitate de anumite persoane, si primesc bani pentru asta de la anumite persoane! E un intreg ritual pe care oricum n-are rost sa ti-l explic pentru că nu o sa ajungi niciodata acolo, deci nu ti-ar folosi la nimic.

9. Ai grija sa nu ajungi nici la coada horei! Poti păţi doua belele: fie in cor se prind la un moment dat niste zgubilitici care au marea placere sa joace in coada si nu o sa poti in veci ţine pasul cu tumbele lor, fie zgubiliticii s-au dus sa faca o cursa cu bolizii pe strada centrala a orasului, caz in care o sa tii coada pana la sfarsitul recitalului formatiei, care nu dureaza niciodata mai putin de 30 de minute, dar poate sări lejer de o ora. Nu o sa stii sa faci mare lucru in coada horei si… ai ghicit – “eh, mucańi:)

10. Nu refuza prosopul pe care o sa-l primesti, de obicei la plecare! Nu inseamna ca te trimite cineva la spalat, e un alt ritual pe care oricum n-are rost sa ti-l explic, pentru că daca nu ti-a fost de-ajuns aceasta experienta si o sa mai calci vreodata in viata la o nunta de machidoni, o sa te alegi cu o intreaga colectie de prosoape!  :lol:

Distractie placuta!

About these ads
Scrie un comentariu

133 comentarii

  1. Mucan

     /  11/11/2011

    Concluzia: machidoni-s mafia! 8-)

    Răspunde
  2. Nu inteleg ces-a scris aici:”6. Nu invita la dans domnisoarele aromânce pe care nu le cunosti! si nu o invita nici daca o cunosti, pentru ca o faci pe ea de râs ”
    Pai atunci pe cine sa inviti la dans ca Babele nu-mi plac.

    Răspunde
  3. Invita domnisoarele si babele romance, ca nu le faci de ras si nu te faci nici tu :lol:

    Răspunde
    • alexandru

       /  24/02/2013

      Bravo!!! Ai umor, esti desteapta, dezghetata!!!
      Regasisesc multe din …”not to do list” si la olteni. Asa ca ….iata o dovada in plus ca suntem acelasi neam!
      Un diplomat roman care are de combatut cu machidonii!

      Răspunde
    • Si ce ar avea un “diplomat” de combatut cu machidonii? :)

      Răspunde
      • Godot

         /  24/02/2013

        Despre cenuşa Imperiului. :mrgreen:

  4. Mihai

     /  11/11/2011

    1. Nu veni exact la ora inscrisa pe invitatie. De obicei este trecuta ora 20, dar pana pe la 10 seara ai toate sansele sa te delectezi cu un sir nesfarsit de invitati care ciocnesc pahare cu mirii si sunt indrumati la mese pe fondul instrumentelor acordate de formatie.

    Asta o regasim si la olteni :) Sunt asa ca stiu.

    In rest, bravo!

    Răspunde
  5. Domnisoara IZABELA dar fetele astea n-au si ele dreptul nici sa danseze, da ce sunt calugarite.Mai ales ca sunt si parintii lor acolo.Pe de alta parte cred ca s-ar face de ras o fata care nu ar fi invitata de nimeni la dans.

    Răspunde
  6. Pana cand primesc inelul de logodna, danseaza la nunti numai cu rudele apropiate. De obicei la bluzuri :) o sa le vezi cu tatal sau cu fratele.

    Răspunde
  7. Aha, se pun bluzuri la nunţi de aromâni? M-am mai liniştit…

    Răspunde
  8. Si ce neliniste metafizica ti-ar fi provocat lipsa bluzurilor la nuntile noastre?

    Răspunde
  9. Costin

     /  11/11/2011

    esti in pana de idei de te repeti?

    Răspunde
  10. Ma repet cu ce? Am mai scris vreodata despre asta?

    Răspunde
  11. Păi dacă puneţi şi bluzuri înseamnă că nu sunteţi chiar aşa diferiţi… cel puţin la capitolul romantism… :)

    Răspunde
  12. Domnisoara Izabela si la nuntile de romani se dadeau prosoape care se numeau STERGARE de in si erau cusute cu modele populare de mireasa,dar obiceiurile s-au uitat.
    O nunta tinea trei zile si erau calesti cu nuntasi care mergeau la nasi si la mireasa acasa, se taiau 2 porci si un tauras si se beau cateva butoaie cu vin ,ca sa nu mai zic de gaste,rate si gaini la gratar .Dar au fost alte timpuri .

    Răspunde
    • Aşa e. Acum sunt alte timpuri. A trecut moda nunţilor, acum e moda divorţurilor.

      On one side vezi vedetele de la Hollywood care se căsătoresc cred după cum dorm pe o parte sau pe alta…

      On the other side la noi la români nu-s aşa de multe divorţuri, dar nu că ar fi cine ştie ce iubire la bază care nu e afectată de curgerea timpului. Doar că mulţi de-o vârstă cu părinţii noştri au fost îndoctrinaţi de regimul comunist şi acum preferă să rămână căsătoriţi, chiar dacă deja nu mai sunt de mult doi iubiţi în cuplul pe care-l formează ci doi străini care au uitat ce înseamnă să fii fericit. Dar au copii, au o vârstă, ce-o să zică lumea etc…

      Cam astea-s cele două extreme ale societăţii contemporane.

      Răspunde
  13. @Dacul: la noi nuntile incep joi si se termina luni, chiar si pe vremurile astea…
    @Lotus: Nu suntem diferiti, uite aici un bluz romantic

    Răspunde
  14. Dupa o fainuta, uite si o mamaliguta :lol:
    Pe bune, asta e misto de tot, uneori imi dau lacrimile cand o ascult:

    Răspunde
  15. adin

     /  12/11/2011

    este cea mai reuşită de pe disc.

    Răspunde
  16. Dafina

     /  12/11/2011

    Sa fie o rusine ca un tanar roman invita la dans o domnisoara …aromanca???!!! Tare ma indoiesc. La ce nunti ai participat tu de erau oamenii asa de obtuzi si inchistati? Haide sa nu vorbim doar de dragul de a vorbi si sa nu facem din tantar armasar. Cele ”10 lucruri” pomenite de tine tin de domeniul trecutului.

    Răspunde
  17. Godot

     /  12/11/2011

    Cre` că nu ai sesizat tonul subtil sarcastic al articolului, pe tuşele care ţi-au provocat indignarea revoltată asupra obtuzităţii închistate.

    Răspunde
  18. exarhul pamfilitanakosfilocaliusubi

     /  12/11/2011

    Cred ca e vorba de altceva, cui i-ar placea sa-si vada viitoarea logodnica alunecand prin bratele altora? Nu stiu daca este cazul la dansurile aromanilor, dar oamenii se respecta, asta e evident. Si bine fac.

    Răspunde
  19. Paticina

     /  12/11/2011

    Godot, e nevoie de mai multa finete ca sa fii sarcastic sau incisiv. Aici e vorba doar de luare in deradere a unor ”traditii” ca sa scriem ceva si ca altii sa aiba ce comenta. Ah, tu ai inteles gresit. Nu eram deloc revoltata. ”Waiting for” ……another brilliant answer…

    Răspunde
  20. Godot

     /  12/11/2011

    Ie, Dafină, te-ascultai. Zborlu a tău îl decriptai. Adari perlu alb dit lai. Ţi-s zîc, ca vai de Mihai…

    Răspunde
    • Dafina

       /  14/11/2011

      Extraordinar! Dar ce spirit analitic aveti!! …n-are de unde sa te mai apuce omul :P

      Răspunde
  21. Mihai

     /  12/11/2011

    @Dacul

    Nu exista nicio scuza pentru ca am pierdut traditiile. “Au fost alte timpuri” nu e o explicatie. Ii admir pe machedoni ca nu si-au uitat traditiile. Pentru ca traditiile unei comunitati definesc un individ.

    Lipsa lor…

    Răspunde
  22. tracogetul

     /  12/11/2011

    Inca nu le-am pierdut, nici voi, nici noi. Dar in clipa in care le vom pierde nu vom mai fi nimic, o frunza in bataia vantului, asemeni mortilor vii care traiesc mai bine, posibil. Integrarea asta e buna atata timp cat priveste doar latura economica, in rest – nada.

    Răspunde
  23. @Dafina & Paticina: esti armana 100%? Ai vazut vreo armana de maritat care sa accepte ca la o nunta sa danseze cu un perfect stranger, fara sa ia in calcul ca toata lumea e cu ochii pe ea? Poate tu esti mai “modernizata”, dar dincolo de sarcasm sau incisivitate, postarea mea s-a vrut un ghid pentru cei care intra pentru prima data in viata lor in contact cu obiceiurile noastre de nunta. Iata ce vad ochii mucanesti:

    http://daimadeadun.wordpress.com/2011/08/13/ne-barfesc-mucanele/

    Răspunde
    • Dafina

       /  14/11/2011

      Mucanii vor aprecia indrumarul tau (asta daca mai doresc sa intre in contact cu aromanii; vezi link-ul de mai sus! ). E doar un dans. Daca tu sau altcineva e de parere ca nu se cuvine sa faci asta atunci esti ”desuet/a”. Oara buna!

      Răspunde
  24. Citez:” băţul ăla mare din lemn cu o cruce in varf si o bucata de perdea prinsa de el, cu care alearga machidonii in cerc toata noaptea! Se numeste hlambură ”
    Cuvantul HLAMBURA este un cuvant care nu se gaseste nici la greci nici la italieni,nici latinii nu il au dar se gaseste in limba romana usor transformat .
    H-LAM-BURA=
    F-LAM-URA=
    Litera H s-a transformat in F .
    si Romanii au pierdut litera B
    Totusi intalnim in franceza si germana FLAG deci litera F este corecta si Traco-getii foloseau litera F.
    Probabil ca stramosii nostrii spuneau ” FLAMBURA”=steag
    Si uite asa gasim cum vorbeau mosii nostrii.
    De aceea limba aromana este asa de pretioasa si pentru romani pemtru ca amandoua sunt doua dialecte ale limbii Traco-gete (probabil si macedonene).care au fost influentate de limba latina .Aici se poate vedea clar ca Aromanii nu sunt greci latinizati nici latini grecizati.

    Răspunde
    • la noi la jieni avem cuvântul ”plimbură”, care definește bucata de panglică ce se prinde la pălărie. cred că e pe undeva o origine comună

      Răspunde
    • macedon in Romania BLOG

       /  13/06/2013

      Ia fii atent dacule cata dreptate ai avut mai sus:

      flámură (flámuri), s. f. – Steag, drapel. – Mr. flambură. Ngr. φλάμμουρος, cf. ngr. φλάμπουρος, de unde mr. (Meyer 107; Meyer, Neugr. St., III, 69; Gáldi 191), cf. alb. fljambur. După Pușcariu 623, direct din lat. flammula, cf. REW 3353, dar nu este cuvînt popular; greșeala a fost îndreptată în DAR.

      PS:

      1. Exista si in greaca si in latina
      2. Nu este cuvant popular.
      3. La macedoni este singurul cuvant (se gaseste la toate ramurile inclusiv la saracaciani).

      Macedonii si-au uitat sinonimele. HA HA HA

      Răspunde
  25. Si ca sa fiu mai corect in dictionarul grec-roman avem cuvintele:
    steag – λαβαρο=lavaro
    steag – μπαιρακι=mpairaki
    steag – σημαια=siemaia
    dar in DEX se gaseste ca si grecii ar avea in neo-greaca acest cuvant probabil luat de la albanezi sau aromani pentru ca in greaca veche nu exista.

    Răspunde
    • macedoninromania

       /  13/06/2013

      Dacule frate, eu ti-am mai spus o data care este solutia finala. Dictionarul lui Papahagi contine 1400 de pagini. Baga-le pe toate in DEX si dupa aia ii faci proto-romani si pe greci si pe italieni.

      Argumente:

      DEX român: steag=drapel, stindard, bandiera si atentie, FLAMURA.
      DEX MACEDON: HLAMBURA.
      OBS.: Cuvantul flamura exista si in latina si in greaca alaturi de alte sinonime.

      Concluzie: Macedonii nu au fost conservatori cu sinonimele. Pe timpul dacilor le aveau si ei in vocabular. S-au pierdut dupa invazia slavilor.

      Răspunde
  26. Ce inseamna mucani?

    Răspunde
    • români. daco-români mai precis, în jargonul makidonilor, adică al aromânilor… :)

      Răspunde
    • Bravo, mucane, ai prins shpilu cu makidonimea! :)

      Răspunde
    • Ioana

       /  12/06/2013

      De fapt inseamna romani,asa ii jignesc makidonii pe romani,ii cred mai inferiori,si noi in zona Ardealului mai precis in Tara Motilor le spunem ciobani sau oieri.

      Răspunde
    • Nu, “mucani” nu are sensul de “mai inferiori” :lol:

      Răspunde
      • Ioana

         /  20/06/2013

        pai atunnci de ce spuneti asa,cum spui tu aromanii sunt romani deci ar trebui sa fim oti romani.Atata timp cat locuiti in Romania,vorbiti limba romana, si aveti cetatenie romana sunteti romani,ca cetatenia aromana nu s-a inventat si nici sunteti recunoscuti ca minoritate,dupa ce ati primiti hectare de pamant cand ati venit aici,si am fost singurii care s-au interesat de soarta voastra de ce ne faceti “mucani“?

      • Da’ voi de ce ne faceti “machidoni”, a? :lol:

      • Ioana

         /  26/06/2013

        Ce nu va convine,cum ati prefera draga minoritate sa vi se spuna aromani sar aramnj,si totusi de ce trebuie sa va recunoasca cineva traditiile si obiceiurile ca in alte zone nimeni nu stie de existenta voastra,iar daca nu va convine plecati de unde ati venit,dar stati putin daca sunteti asa smekeri i-a spuneti de unde ati venit si cine sunteti?

      • Ioana, ia pune tu putin mana pe o carte de gramatica si dupa aia comenteaza ontopic daca vrei sa iti mai apara comentariile pe aici!

  27. Multumesc pentru raspuns.
    Eu am ras citind aceste sfaturi, poate o sa prinda bine daca nimeresc vreodata la vreo nunta dasta. :D

    Răspunde
  28. Inseamna ca mi-am atins scopul: sa te binedispun si sa te descurc intr-o astfel de eventualitate.

    Răspunde
  29. … şi să te facă să ratezi şansa unei eventuale relaţii cu o makidoancă… :lol:

    Răspunde
  30. Stef

     /  16/11/2011

    Haios articolul, din felul in care prezinti tu lucrurile presupun ca esti cipana din zona Tulcea…. poate Constanta…Pentru nuntilor farsirotilor este valabil doar jumatate din ce zici tu.

    Răspunde
  31. @Lotus: nimeni nu rateaza nimic, daca are tupeu! Eu am scris ca ai sanse aproape nule să te combini, deci i-am lasat omului posibilitatea sa isi incerce norocul, dar l-am pus in garda ca aproape sigur pica de fazan! :)
    @Stef: Pai la farseroti dispare toata referirea la hlambura, nu? Si da, farseroatele nu pun asa mare accent pe endogamie, deci poti sa faci un dans linistit cu una dintre ele. Sau cu doua, trei, pana iti iese norocul :)

    Răspunde
    • kira

       /  16/05/2013

      ce ai cu farseroatele??? decat cipane …care inaintea unei nunti sau unui botez, nu mancau, faceau economie numai ca sa aiba cea mai misto rochie!!! cand le vedeai, parca erau nu stiu ce dive si lor le ghioraiau matele de foame!!! sincer nu mai vorbi aiurea !!!!!

      Răspunde
      • Elena Radulescu

         /  09/09/2013

        Pe vremuri, la noi (farseroti) era o vorba, daca cineva avea o fata mai urata, mai proasta sau cu vreun defect fizic: “alasu’ more, ca va u dam la cipani”. Kira, ai perfecta dreptate! La cipani am intalnit extrem de des tendinta de a se da mai mult decat sunt (la modul ca isi fac credit pe numele unchiului ca sa isi faca nunta luxoasa, mami ii ia baiatului slk – tot pe credit – ca sa-l insoare). In ceea ce priveste mentalitatea, sunt mult mai rigizi decat noi. Chiar eu, din partea tatalui am un bunic mucan si cunosc multe cazuri de casatorii mixte, inca din generatii mai vechi. In schimb, la cipani, si astazi inca se mai mira ca in gasca ta de prieteni exista si mucani.

  32. @Izabela

    Ce-mi place mie generaţia asta a ta, generaţia pro cum o numea un prieten. Nu pici de fazan dacă încerci şi nu reuşeşti decât eventual în ochii celor care nu gândesc prea mult. Dar, ca să vezi chestie, până la urmă îţi trăieşti propria viaţă iar consecinţele acţiunilor tale nu le vor suporta prietenii ci tu…

    Din contră, eşti de fazan dacă pierzi şansele din cauza fricii de respingere, chiar dacă în exterior nu e aşa de uşor vizibil acest lucru (că eşti de fazan)… :)

    Răspunde
  33. Vladimir

     /  16/11/2011

    Prietenul ăsta al tău cu “generaţia pro”, nu cumva e regizor?!

    Răspunde
  34. Despre “prietenul” cui e vorba? Ca sa vedem cine se simte… Toma cumva? :lol:

    Răspunde
  35. Vladimir

     /  16/11/2011

    Iza, chiar nu, ăsta era un off-topic sincer. :mrgreen:

    Răspunde
  36. Nu cred că a ajuns regizor, a făcut cu totul altceva. Adică sunt aproape convins că nu e regizor… :) În plus, nu cred că e o personalitate. Am pierdut contactul cu el de ani buni.

    Răspunde
  37. Stef

     /  17/11/2011

    Practicarea endogamiei in cadrul unui grup cu aproximativ 100 000 membrii sau mai putin (cum e cazul aromanilor din Romania) este indirect (dar cu consecinte foarte directe) o practica a consangvinizarii. Rezultatele pot fi dezastruoase, vezi exemplul Islandei si Maltei, tari insulare izolate, care se confrunta in momentul de fata cu o rata foarte mare de copii cu dezabilitati si bolnavi de canceri.
    A-ti pastra identitatea nu inseamna a-i respinge pe straini, ci a invata lucruri noi de la ceilalti, a prelua ce au ei bun, fara sa renunti la ce ai invatat tu acasa.
    Eu, personal, daca as fi trait doar intre aromani, fara sa-i fi cunoscut pe prietenii mei de toate neamurile, as fi fost un om mult mai sarac si mai trist.

    Răspunde
    • @Stef

      O opinie înţeleaptă, cred eu. Continuitatea aromânilor nu poate fi asigurată prin restricţii de ordin exterior (cum ar fi interdicţia căsătoriilor mixte), chiar dacă aceste restricţii sunt auto-impuse sau auto-asumate. Ele cel mult pot juca un rol secundar. Identitatea lor se poate păstra doar menţinând viu şi potenţând nucleul de valori spirituale, sentimente comune etc care-i defineşte ca grup. În lipsa acestui nucleu orice popor sau grup se dizolvă până la urmă, îşi pierde identitatea. Iar dacă acest nucleu nu se pierde, dacă ei nu decad moral şi nu îşi pierd acest sentiment al apartenenţei la grup, nu au cum să dispară sau să fie asimilaţi, chiar de s-ar căsători cu cine le iese-n cale. Eventual invers, ar asimila ei persoane de alte etnii.

      Din păcate, pe lângă elementele pozitive care-i definesc, tradiţiile şi modul lor de gândire este amestecat cu o serie de rigidităţi, dogmatisme şi lucruri care nu-şi au locul şi care în ultimă instanţă nu fac cinste numelui de OM. Dar fiind de mici educaţi în acest mod, ele le sunt (în cazul unora dintre ei) profund înrădăcinate şi le va fi foarte greu să se debaraseze de ele. Într-un fel putem face o paralelă cu persoanele religioase care şi ele au un filon foarte bun dar conex cu el o serie de complexe şi dogmatisme penibile. Cum mixajul acesta este foarte puternic, cu cât acele o persoană e mai religioasă cu atât e şi mai dogmatică şi mai rigidă în gândire (rar o să vezi persoane foarte credincioase şi libere interior).

      La polul opus, cum tendinţa societăţii moderne este către în jos, cred că sunt deja şi aromâni pe care nici măcar nu-i mai interesează faptul că sunt aromâni, adică şi-au pierdut acea conexiune cu sufletul aromânesc, ca să spun aşa.

      Răspunde
  38. Vladimir

     /  17/11/2011

    Mersi de sfaturi. Nu ne dai şi nişte mărgele strălucitoare, sau poate nişte cioburi de sticlă, sau să ne explici cum funcţionează cutia magică care scoate sunete, să învăţăm nişte lucruri noi? :mrgreen: Io vreau să mă emancipez şi tot caut ocazii, da` nu găsesc.

    Răspunde
  39. @Stef: endogamia este singura cale de a prezerva cultura si civilizatia unei etnii, oricare ar fi ea. Atata timp cat nu se casatoresc intre ei veri de grad <4 nu exista niciun fel de probleme medicale, dar eu cunosc aromani care s-au casatorit cu verisoarele lor de gradul 3 si au trait happy ever after cu o liota de copii sanatosi.

    Răspunde
    • cică toţi am descins din Adam şi Eva, ceea ce înseamnă că suntem urmaşii unor incesturi între ei şi/sau copii lor… :lol:

      una-i să dai la istorie pentru că simţi o chemare spre acest domeniu şi alta să eviţi citirea oricărei cărţi care nu-i de istorie ca nu cumva să te facă să dai la altceva…

      Răspunde
  40. lan tzi

     /  17/11/2011

    Stef, ….”a-ti pastra identitatea nu inseamna a-i respinge pe straini, ci a invata lucruri noi de la ceilalti, a prelua ce au ei bun, fara sa renunti la ce ai invatat tu acasa”…. cine hotareste CE E BUN? La ce fel de straini crezi ca se referea Eminescu in “Doina”? De ce crezi ca in multe zone din România comunitatile rurale si-au pastrat caracterul patriarhal? De ce crezi ca nu poti fi atent la nou, pastrandu-ti traditiile si identitatea(fiindca in fapt de asta e vorba)?

    Parerea mea de regatean este ca atunci cand varsta sau experienta de viata sunt inca la inceput, este bine sa stai si sa cugeti in fata experientei de viata multiseculara a altora. Altfel pare ca vorbesti din carti de colorat, daca intelegi ce vreau sa spun.

    Lotus, interesante incercarile de a disloca, sigur ai fost refuzat de o aromanca, pentru a nu sfarsi intr-o nota grava.

    Răspunde
  41. lan tzi

    De a disloca ce?

    Sigur, mi s-a spus nu ori de câte ori i-am cerut Izei să-şi facă un cont de mail pe care eventual să-l pună şi pe blog şi unde să poată vorbi lumea cu ea. De altfel toţi care i-au sugerat asta au primit acelaţi răspuns. :lol: Dincolo de asta, n-am întâlnit nici o aromâncă în carne şi oase sau cel puţin nu-s conştient să fi întâlnit.

    “Bun” este ceea ce este universal. Ceea ce nu depinde de modă, de legile unei ţări, de climă, de tendinţele culturale, de credinţele sau superstiţiile dintr-o anumită regiune, de miturile doar al unui popor etc. E o definiţie posibilă…

    Răspunde
  42. lan tzî

     /  18/11/2011

    lotus, esti realmente amuzant si ontologic…acum realizez, incearca sagetile in nori, poate pica vreo capra neagra!

    Răspunde
  43. lan tzî: Apoi în primul rând săgeţile mele nu-s orientate către tine şi-n al doilea săgeţile mele-s flori.

    Răspunde
  44. Diana Coman

     /  24/11/2011

    Eu nu le am cu nuntile, dar totusi parca prea suna negativ dusul la nunti de machidoni din ce zice textul asta. Parca atati de NU cer intrebarea: exista si 10 lucruri pe care sa le faci acolo?

    Răspunde
  45. Exista vreo 100 de lucruri pe care sa le faci, daca ma apuc sa numar toate ritualurile de joi, cand incepe nunta, pana luni, cand se termina nunta… :)

    Răspunde
  46. Ba chiar pe care nu doar că poţi, dar trebuie să le faci! (presupun) … :lol:

    Răspunde
  47. Presupui bine, incepi sa devii din ce in ce mai machidon! A propos, cu dialectul cum te mai descurci? :)

    Răspunde
  48. Diana Coman

     /  24/11/2011

    Apai la mine cele cu “asa trebuie” unde trebuie asta nu are drept argumente decat a face pe plac grupului tot cam la “nu” intra… Cele de se fac zic ca ar fi cele dorite de cei care le fac, nu cele care “trebuie” facute. Evident, exista si fericiti pentru care coincid mereu cele doua, intr-un mod foarte misterios.

    Răspunde
  49. Daca primesti de mica o anumita educatie, in care ti se explica de ce “asa trebuie”, si bineinteles daca se si prinde de tine educatia respectiva, cele doua coincid mereu fara niciun mister.

    Răspunde
  50. Diana are totuşi dreptate. Ideea ei din primul comentariu era faptul că nunţile voastre sunt cam restrictive. Multe lucruri cu nu. Tu ai spus: există şi lucruri cu da! Dar ele sunt obligatorii? – am întrebat eu. Răspunsul tău afirmativ nu face decât să întărească ce a zis Diana: şi mai multe restricţii! O parte cu nu (n-ai voie să faci cutare lucruri), altă parte cu da (obligatoriu să faci cutare lucruri)… :)

    Trebuie să fii atentă, căci doar educaţia în sine nu-ţi garantează calitatea învăţăturilor primite. Un african poate fi educat de mic că-i un om inferior. Un sclav la fel. Un copil poate fi crescut într-o cuşcă şi educat că-i bine să fie în cuşcă, şi da, dacă va asimila această educaţie se va simţi foarte bine în cuşcă şi va crede că acolo-i locul lui. Dar asta nu înseamnă că-i bine să fii în cuşcă, deşi el crede asta cu tărie!

    Problema e că dacă educaţia a prins rădăcini adânci în cazul cuiva, îi va fi foarte greu să discearnă între ce e bine şi ce nu din ce a fost învăţat. Aşa că educaţia poate fi un amestec de lucruri bune şi lucruri nu neapărat aşa de bune.

    Acum, după cum deja ţi-ai dat seama, nu mă mai refer strict la nuntă. :)

    Răspunde
  51. Da-mi voie sa folosesc un cuvant dur: aberezi! Si ca sa nu te superi, uite si explicatii:
    Eu vorbeam de educatia pe care o primeste un aroman de la parintii sai, ambii aromani. Nu cred ca cineva din lumea asta, african, mohican sau momarlan isi invata copilul “că-i un om inferior”. Tu acasa ai invatat ca esti roman si ca trebuie sa vorbesti romaneste si sa te comporti ca un roman in Romania. Eu am invatat ca sunt aromanca, si ca asta implica anumite comportamente care pot fi diferite fata de ceilalti care impart acelasi spatiu mioritic cu mine. Asta ma defineste pe mine ca entitate apartinatoare unei tari si unei etnii, la fel si pe tine, si pe orice fiinta umana. Traind in societate, ne supunem unor legi si cutume pe care daca le incalcam, suportam consecintele. Traind in comunitatea mea de aromani, eu trebuie sa ma supun unor cutume ancestrale (incepand cu folosirea dialectului), pe care daca le incalc, ma autoexclud.
    Sper ca acum ai inteles.

    Răspunde
    • Ochila cel Iscoditor

       /  26/11/2011

      Sa generalizam: defineste daca vrei comportamentele pe care le consideri rezultatul unei educatii tipice aromanesti aici intre “mucani”. Apoi spune-mi de unde stii ca o educatie tipic romaneasca ( probabil ca la sat sau imagineaza-ti ca ai putea gasi uniformitate in orasele de azi) nu le contine?
      Nu lua in considerare cele ce au strict legatura cu apartenenta la grupul dialectal sau simple obiceiuri/cutume de nunta.
      De unde stii ce educatie am primit eu fata de a ta?
      Mai degraba conditionarea asta de la parinti, daca este extrema, ii face pe unii sa se creada speciali doar pentru ca s-au nascut aromani. Superioritatea nu prea au cum s-o justifice aici in “Armanii”. Acest mecanism de aparare ancestral al unor aromani este prea rigid in cadrul natiunii romane. Azi este desuet sa explici actiunile unora prin “asa-s modovenii”, “regatenii astia”, “e oltean” etc.

      Răspunde
    • Ochila, eu nu am folosit niciun moment cuvantul “superioritate”.
      Pana la urma, conceptiile rezultate din educatia primita de copii in familiile de aromani se rezuma la endogamie, sau cel putin asta intelege cineva care priveste comunitatea din exterior.
      Spune-mi si mie care dacoromân ii baga in cap copilului ca trebuie sa se casatoreasca neaparat cu un dacoromân? Daca esti român si fata te anunta ca se marita cu un italian, esti cel mai fericit si tot cartierul te invidiaza de ce noroc a avut fiica-ta. Daca esti aromân si fiica-ta te anunta ca se marita cu un dacoromân, porti doliu o luna si esti batjocura rudelor. Daca te anunta ca se marita cu un italian si pleaca la Roma pentru restul vietii o omori din bataie. :) OK, am exagerat, dar ai inteles cum e cu educatia “tipica”?

      Răspunde
      • Ochila cel Iscoditor

         /  26/11/2011

        Bun, deci se reduce la un mecanism de aparare – endogamia. Si asta este desigur o trasatura romaneasca veche, care s-a pastrat mai mult in comunitati rurale si in zone cu diversitate si probleme etnice: Ardeal pana la Unire, Rep. Moldova in ciuda eforturilor rusesti, Timoc etc.
        Nu s-au bucurat de fel stramosii cand si-au dat copilul la vreun strain de etnie sau chiar regiune, sunt cercetari etnografice care o spun.
        In aceiasi situatie ,romanii sudici care si-au dorit mai mult decat altii pastrarea identitatii (printre ei sunt cu siguranta aromanii care au venit in Romania, totusi procentual putini) au cultivat endogamia. Dar in mileniul 3, in Romania, endogamia e o fudulie perimata, alimenteaza porniri minoritariste si complexeaza corciturile :P (din ce spui tu aici ai crede ca nu exista) .
        Trag cu ochiul chiar acum si dau de veste ca la miazazi cale de-o posta soacrele nu si-au facut treaba toti romanasii nostri si-au luat grecoaice, bulgaroaice sau albaneze. Chiar si popa-l nostru.

      • Esau

         /  23/01/2012

        Izabela, esti atat de explicita, nu inteleg cum unii nu inteleg. Bravo voua aromanilor, stiti sa va aparati neamul, nu ca noi rom^nii care ne uram si intre rude si suntem prieteni cu strainii.

    • Deci aromânca n-are voie să se mărite cu un dacoromân. Mai departe, n-are voie să aibă un iubit altfel decât makidon şi el. De ce? E obligatoriu să te căsătoreşti dacă ai un iubit? Altfel se consideră că e o relaţie neserioasă? În fine, mai departe, n-are voie să danseze cu un dacoromân la o nuntă. Că există riscul să îi devină prieten sau altfel acel dans e ceva neserios (dacă nu are în vedere o viitoare prietenie/iubire/nuntă-2)? Şi mai departe, n-are voie să socializeze cu dacoromâni? Nici măcar virtual, pe mess? În sfârşit, mergem până acolo încât am văzut o aromâncă care are blog şi nu-şi creează o adresă de mail unde să poată vorbi cititorii cu ea, pe motiv că, şi cităm: eu nu intretin acest blog in scop de socializare.

      Mi se pare mie sau tu redefineşti termenul endogamie? :lol:

      Nu ţi se pare totuşi exagerat, Iza?

      Răspunde
      • Esau

         /  23/01/2012

        Asa ar trebui sa fim si noi rom^nii, ca arom^nii.

      • kira

         /  16/05/2013

        Mie personal mi se pare o mare tampenie faza aia ca sa nu te duci singur la nunta … pai mai bine minti …. il iau pe unu si il prezint ca viitor logodnic si peste 3 luni la o alta nunta nu mai pot veni cu respectivul cu care de altfel nu am nici o treaba ???? aberezi sincer !!!!

    • Ti se pare tie, iar mie nu mi se pare. :)

      Răspunde
  52. Apoi io n-aş fi aşa de sigur că nu-i nimeni educat că-i un om inferior, apropo de femeile musulmane sau ce or fi care şi acum îşi mai acoperă faţa şi merg în urma bărbatului, că nu se cade înaintea lui. Şi exemplele ar putea continua, dar acestea sunt doar exemple şi au fost folosite ca analogii, nu ca fapte în sine.

    Fireşte că nimeni nu este învăţat că a trăi în cuşcă este un lucru bun. Dar o “cuşcă” poate fi şi simbolul unei anumite condiţionări. Un lanţ poate fi de multe ori psihologic. Aşa că n-aş zice că aberez ci că nu te-ai aplecat tu cu suficientă profunzime asupra textului meu şi l-ai respins pentru că îţi neagă convingerile. A accepta ce ţi-am zis implică să accepţi că tot eşafodajul mental pe care ţi-ai construit aceste convingeri este fals, este fisurat. Este ca şi cum ţi-ar fugi pământul de sub picioare, este ca şi cum cineva ar ucide o parte din tine (simbolic vorbind). Ia spune-i unui doctor într-un anumit domeniu că disciplina lui este lipsită de valoare şi că tot ce a învăţat până atunci este egal cu zero, să vezi ce reacţie o să aibă. Câţi dintre ei crezi c-or să fie deschişi la dialog?

    Da, există tradiţii, şi românii au o grămadă. Dar nu toate-s frumoase, nu toate-s nobile, nu toate-s înălţătoare. Unele spre exemplu sunt cristalizări de diferite preconcepţii şi prejudecăţi colective care s-au sedimentat în timp. Eu iubesc tradiţiile româneşti dar în acelaşi timp pot să fac diferenţa între ele şi să condamn pe cele pe care le consider inferioare, nedemne de condiţia de om. Tu poţi face acelaşi lucru legat de tradiţiile tale? Este adevărat că pe mine nu mă exclude nimeni de nicăieri pentru că nu sunt de acord cu anumite obiceiuri pe care le consider vestigii ale unei gândiri primitive, dar pe de altă parte nici ţie nu-ţi poate lua nimeni dreptul de a gândi liber (cel puţin). Deci le respecţi pentru că n-ai ce face, ok, dar eşti în totalitate de acord cu ele sau admiţi posibilitatea ca parţial să existe şi impurităţi? Parţial zic, nu m-am legat de fond.

    Nu mă supăr, Izabela. De ce să mă supăr? Şi e posibil şi să aberez uneori. Dar nu cred că o fac în cazul de faţă.

    Răspunde
  53. antonErescu

     /  19/12/2011

    lotus, si Michiduta aparea cu intentii bune, dar mai ales il scotea din minti acel Ceva ce nu putea intelege, acel Ceva care ii lipsea, in timp ce altceva il facea bicisnic. Politica pasilor marunti, nu, mierosule?

    Răspunde
  54. virgil

     /  19/12/2011

    Domnule Lotus, v-am parcurs cu atentie ultimile cateva zeci de comentarii, nu cred ca aveti capabilitatea sau buna-credinta pentru a stabili ce traditii sunt “frumoase”, “nobile”, “inaltatoare”, cu atat mai putin de a strecura lectii, fiindca sunteti la nivelul la care ar trebui sa fiti avid de a lua asemenea lectii.

    Răspunde
    • Capacitatea* nu capabilitatea. Buna credinţă o am şi mai am avantajul că privesc lucrurile din afară. Uneori se vede mai bine, pe principiul că peştele care trăieşte în apă nu ştie că trăieşte în apă.

      Răspunde
  55. @Iza draga, dar numai despre lucruri pe care sa nu le faca mucanii? Dar mucancele au voie sa se dea la farsherotzi? ;) Cred ca nu au voie la nunti, in afara lor chiar e indicat, nu-i asa? :D

    Răspunde
  56. La farsherotzi da, la gramosteni nu e indicat deloc, ca aia-s periculosi! :lol:

    Răspunde
  57. Si in afara nuntilor si a cluburilor?

    Răspunde
  58. Da’ de ce esti asa curios, mister, te intereseaza vreo miss Make? :lol:

    Răspunde
  59. Iza, ma refeream la mucane…. ce nu au voie ele? :S…. ca mucanii am inteles!

    Răspunde
  60. David Alexandru

     /  03/01/2012

    Daca in trecut nazistii au facut experimente pe bunicii vostri puteti incerca totusi sa dansati in coada corului armanesc. Nu veti parea deloc suspect :))

    Răspunde
  61. Razvan

     /  05/01/2012

    Haios articol :) Casta brahmanilor cred ca e oleaca mai lejera (desi nu-i vad capabili de cor) :) Dar in orice caz, jos palaria. Respect valorile voastre si ma bucur ca tineti la ele ca la voi insiva.

    Răspunde
  62. Haios, dar adevarat! :)
    Multumim de aprecieri. Si noi ii respectam pe cei care ne respecta.

    Răspunde
  63. alexandru

     /  07/01/2012

    suntem cumva cupizi, Izabela. Toate impunerile ăstea nu cred că ne erau adresate nouă, daco-românilor, deh, sunt amuzat de formularea asta, la urma-urmei lipsită de vizionarism, însă dacă o resimţim ca atare cred că o merităm. Eu, unul, nu sunt genul care nu-i suportă(de exemplu) pe evrei, fiindcă au ajuns unde au ajuns. Nu! Mă deranjează că nu suntem mai buni decât ei, mai puternici, mai ardenţi. Paradoxul este că suntem printre cei puţini care avem toate premisele.

    Răspunde
  64. 11. nu veni niciodata fara bani la tine ; destui :)

    Răspunde
  65. Asta cu banii destui la tine e valabil pentru invitatii machedoni :)
    Pentru ei trebui scrise alte 20 de decaloguri d-astea…

    Răspunde
  66. Dev

     /  28/01/2012

    Ati vorbit mai devreme despre valori;constat ca pana si aceasta notiune este relativa.Nu vi se pare ca din ce un om sau un popor este mai deschis,este si mai liber ? ce e mai important pt dezvoltarea mea, sa iubesc si sa fiu fericit,sau sa ma casatoresc in urma unui tirg la care eu am fost obiectul analizei si negocierii?Unele obiceiuri de nunta sunt cel putin impudice; le -au avut si romanii la tara,dar cu un secol in urma.A fi minoritar nu e neaparat un titlu de noblete(dar parca voi nu va considerati minoritari,ci romani,nu?)

    Răspunde
    • Nu vi se pare ca din ce un om sau un popor este mai deschis,este si mai liber ?

      Eu subscriu. Totuşi nu trebuie trataţi ca inferiori datorită acestei izolări pe care o practică, pentru că din ce înţeleg filonul lor central (de care din ce în ce mai mulţi se desprind) este bazat pe nişte valori etice şi morale solide. Dar ai dreptate, închiderea asta în ei şi auto-izolarea nu e semn de bine, deci au şi ei ale lor. Cu bune şi cu rele.

      Apropo, Izabela, nu ţi se pare ciudat sau interesant cum toţi cei care nu sunt aromâni acuză cumva lipsa asta de libertate la voi? Voi o ridicaţi la nivel de valoare dar ea nu e o valoare în sine, decât în ochii voştri. Când ţi-am dat exemplul cu copilul crescut într-o cuşcă ai zis că nu se pot compara dar într-un fel e acelaşi lucru, singuri vă auto-închideţi şi deveniţi inaccesibili pentru alţii care nu-s ca voi. Asta-i probabil cea mai inferioară metodă de-a vă păstra obiceiurile, şi e total neadaptată la lumea de azi. Dacă pe asta mizaţi, aţi pierdut deja, fie că e vorba de 10 sau 100 de ani.

      Răspunde
  67. Notiunea de valoare nu e relativa. Relativ e felul in care te raportezi tu ca aroman la valorile astea care sunt clare si unice pentru toti cei din comunitatea noastra. Nu stiu ce consideri tu impudic, dar ma indoiesc ca stii in detaliu traditiile noastre. Targurile de care vorbesti nu se (mai) fac la noi. Tinerii care vor sa se casatoreasca in sanul comunitatii aleg ei asta, si dragostea are un cuvant greu de spus. Sunt si destule casatorii mixte in fiecare sezon.
    A fi minoritar nu are a face cu nobletea, ci cu prostia la aromanii din Romania. Parerea mea si a multor altora.

    Răspunde
  68. @ Lotus: Cred ca avem definitii diferite pentru cuvantul “libertate”. Voi ca “mucańi” n-o sa intelegeti niciodata ce inseamna endogamia si faptul ca ea se practica cu succes nu numai la aromani ci si la toate grupurile etnice minoritare din Romania de azi. Treci prin Constanta si ai sa vezi ca turcii nu vor nici macar ca fetele lor sa se marite cu tatari. La voi cea mai mare realizare e daca iti mariti fata cu un afroamerican care sa o duca pe Luna daca se poate, numai sa nu stea langa parinti.
    PS: un sfat prietenesc. Revizuieste-ti cunostintele de gramatica a limbii române, pentru a nu mai scrie pe viitor enormitati de genul “cea mai inferioară”.

    Răspunde
    • Deci suntem deja prieteni dacă îmi dai sfaturi prieteneşti? :lol:

      Io-s mai axat pe matematici aşa. E adevărat că dacă varianta B este inferioară variantei A atunci formularea “B este inferior lui A” e perfect validă. Dar dacă mai ai şi varianta C, şi D, şi toate 3 (B, C şi D) sunt inferioare variantei A, dar B-ul este la rândul lui inferior şi lui C şi lui D, de exemplu reprezentând asta pe o scară de valori am avea A = 7, B = 0, C = 2, D = 4, atunci mă gândesc că formularea “B este nu doar inferioară lui A, dar cea mai inferioară variantă pe care o poţi alege dintre cele 3 în raport cu A” are cât de cât ceva logică, chiar dacă nu sună bine. :) Sigur, treaba asta n-o poţi folosi în alt context, cum ar fi acela cu “optim”, căci optimul înseamnă implicit “cel mai” din toate opţiunile posibile. Dar inferior nu înseamnă “cel mai” ci doar “mai”.

      La voi cea mai mare realizare e daca iti mariti fata cu un afroamerican care sa o duca pe Luna daca se poate, numai sa nu stea langa parinti.

      Aici te iert pentru că m-ai jignit şi pentru că faci greşeala de-a reduce pe toată lumea la modul de gândire al unora. Faptul că unii oameni proşti gândesc aşa nu-i o specificitate a românilor sau a spaniolilor sau a chinezilor ci o specificitate a oamenilor proşti. Sau vrei să zici că la voi nu există cazuri? Faptul că mucanii sunt mai mulţi ca voi înseamnă într-adevăr că există mai mulţi mucani proşti decât machidoni proşti dar s-ar putea să însemne şi că există mai mulţi mucani inteligenţi decât machidoni inteligenţi, dacă înţelegi ce vreau să zic. Dar, am zis, te iert pt jignire şi generalizare.

      Şi cine vorbea de endogamie? Eu vorbeam de izolare într-un sens mai larg, nu de endogamie pe care o înţeleg într-un fel.

      Răspunde
  69. Suntem prieteni din momentul in care ai devenit cititorul meu fidel, numai ca tu nu ai remarcat asta si mai ales faptul ca prietenii nu se jignesc. Nu stiu de ce consideri ca numai oamenii prosti inteleg ca binele copiilor lor poate fi departe, intr-o alta tara cu un nivel de trai superior tuturor celorlalte. Eu vorbeam despre diferenta de conceptii, nu am afirmat ca cei care au o alta conceptie decat cea inoculata in familia traditionala aromaneasca sunt mai prosti sau mai destepti decat noi. Deci nu inteleg de ce ai deviat de la subiect, rastalmacindu-mi cuvintele. Si nu e generalizare, este ceea ce am observat eu in jurul meu. Si da, era vorba de endogamie, pentru ca pana la urma in asta consta diferenta majora care va ingrozeste pe voi pentru ca nu veti putea in veci sa o intelegeti.
    PS: lasa demonstratiile matematice si pune mana pe cartea de gramatica, cum ti-am recomandat, ca intre prieteni. “Inferior”, “superior”, “optim” nu au grade de comparatie. Daca taceai filolog ramaneai :)

    Răspunde
    • Şi cum compar mai multe variante, toate inferioare unei alteia dar într-o măsură diferită? Dacă eşti filolog creează-mi o alternativă care să acopere golul ăsta din limbă, altfel o fac eu aici prin muncă de pionierat, multe construcţii nu erau corecte în trecut şi în timp au devenit prin uz! :lol: Pentru că te rog să remarci diferenţa dintre optim şi superior, superior are sensul de “mai sus” în timp ce optimul este “cel mai de sus”. Poţi avea mai multe variante superioare (unei alteia) în timp ce una singură va fi cea optimă dintre toate. Deci dă-mi o alternativă să spun că varianta X este “cea mai cea” dintre toate variantele considerate superioare sau inferioare.

      Mă bucur că mă consideri un prieten dar să ştii că prietenia implică şi un anumit nivel de intimitate pe care tu nu îl acorzi altora, nu mai departe de o simplă adresă de mail/id de messenger. Iar asta arată destul de clar îngrădirea de care vorbeam şi care vă caracterizează şi la ea m-am referit nu la endogamie, pe care, după cum am scris, o înţeleg dintr-un anumit punct de vedere. Dar voi aveţi o anumită închistare care merge mai departe de endogamie şi se vede în multe alte lucruri. Faptul că de exemplu nu socializezi cu un dacoromân, recte tema articolului de faţă, de parcă socializarea ar implica musai încălcarea engogamiei sau ceva de genul…

      Eu cred că fericirea copilului tău este la latitudinea lui iar cei care consideră că cea mai mare realizare pentru odrasla lor este să se ia cu ceva miliardar şi eventual să păşească pe covorul roşu de la Hollywood dau dovadă de prostie. De asemenea nu cred că asta ne caracterizează pe noi ca români, nu cred că opinia asta este predominantă după cum zici tu şi sincer m-am simţit jignit de generalizare. Pentru că prin asta tu cumva priveşti poporul român prin prisma unor experienţe limitate şi al unor concepţii care, părerea mea, nu-l caracterizează (pe bune). Este ca şi cum eu aş observa câţiva aromâni care au minţit şi aş eticheta aromânii (per ansamblu) ca o naţie de mincinoşi. Cam aşa ceva.

      Răspunde
    • PS: Dar această opinie pe care o ai despre noi s-ar putea datora şi faptului că nefiind deschisă spre a socializa cu daco-români, nu ne cunoşti suficient de bine şi consideri definitorii cele câteva experienţe pe care le-ai avut sau lucruri pe care le-ai dedus din anumite contacte mai mult sau mai puţin superficiale.

      Răspunde
  70. rocky

     /  08/04/2013

    Dar de ce trebuie un roman sa tina seama de obiceiurile aromanilor cand ei traiesc in Romania. Iar faptul ca stau inchisi in comunitatile lor, ca se casatoresc doar intre ei, ca vorbesc limba lor, demonstreaza ca nu se considera romani si ca nici nu vor sa se asimileze romanilor(imi vine in minte mafia siciliana). Tin sa amintesc ca exista la ora actuala o tara numita Macedonia asa ca ar avea unde sa emigreze. E adevarat ca in istoria Romaniei au fost aromani care si-au lasat amprenta (Caragiale, Mocioni, Eugeniu Carada, Constantin Noica ) dar nu trebuie sa se uite ca aceste personalitati faceau parte din generatiile de dinaintea celui de-al Doilea Razboi Mondial. Odata cu venirea comunistilor la putere, o parte dintre aromani (oameni politici sau burghezie) au reusit sa fuga in Occident(unde marea majoritate s-a asimilat tarilor care i-au primit), o parte au intrat in temnitele comuniste iar alta parte a pactizat cu sistemul. Cei de acuma sunt urmasii celor care au pactizat cu sistemul comunist (fosti securisti sau activisti PCR), care dupa evenimentele din 1989 si-au impartit intre ei din avutul national. Chiar Dl Neagu Djuvara spunea ca atunci cand a revenit in tara din exil dupa 1989 nu mai recunostea Romania(mai ales felul de a fi al celor ce traiesc in romania; comunismul facuse deja mutatii ireversibile). In prezent faptul ca un agramat ca Gigi Becali a ajuns europarlamentar iar comunitatea aromana nu a facut nimic ca sa impiedice lucrul acesta (macar sa fi ales dintre ei pe cineva care are aptitudini si e compatibil cu cerintele unui post care reprezinta Romania in fata Europei), eu zic ca asta spune totul despre aceasta comunitate la ora actuala.

    Răspunde
  71. Rocky

     /  19/04/2013

    Poate nu m-am exprimat bine. Ceea ce am vrut sa precizez este ca familia Becali strica reputatia comunitatii aromane. Deoarece ei apar tot timpul in mass media s-a ajuns sa se creada ca toti aromanii actioneaza si se comporta ca ei. Stiu ca ai spus ca ei reprezinta exceptii dar aceste exceptii sunt cele care apar cel mai des la TV. De aceea ar trebui comunitatea aromana sa mai promoveze puternic si valori, nu sa ramana inactiva. Singurul care i-a mai atras atentia lu Becali a fost Neagu Djuvara, dar in rest comunitatea voasta tace.

    Răspunde
  72. Taco

     /  18/07/2013

    Am descoperit de curand blog-ul, imi plac postarile cat si unele polemici mai mult sau mai putin legitime. La punctul 6 as avea o remarca in sensul ca, dupa cum bine stim, a cam apus vremea cand era “culmea tupeului” sa inviti o “neprihanita” la dans. Fara a fi tendentios, cunosc cazuri in care ele, “fecioarele” aromane, trimit prin terti, invitatii la dans anumitor domni si domnisori cu parinti potenti financiar, ele fiind intr-o competitie continua pentru acapararea baietilor cu stare. Si acesta este un banal exemplu !

    Răspunde
    • Observatia este corecta doar daca adaugam faptul ca domnisorii vanati de “fecioare” sunt exclusiv aromani.

      Răspunde
      • Taco

         /  20/07/2013

        Am avut si eu parte de o “exclusivitate” 12 ani si am ajuns la concluzia ca “nu va mash mileti, va sh-murafeti” :) !

  73. un avdhelat

     /  21/07/2013

    Sbaneadzi cu multu vreari mushutico ! Sbaneadze tuta Armaname !

    Răspunde
  74. madalina

     /  21/10/2013

    Multumim pentru acest articol . Ca si curiozitate, machidonii au vre-o regula in ceea ce priveste invitatia de nunta , se trece femeia inaintea barbatului ?

    Răspunde
  75. G

     /  26/10/2013

    ENDOGAMÍE s. f. 1. Contractare obligatorie a căsătoriilor în sânul aceluiași trib, practicată la unele populații primitive. Din fr. endogamie.

    Răspunde
  76. Ionut

     /  29/10/2013

    E prima oara cand intru aici :). Toate punctele mi se par logice pana la urma :)…dar ce nu inteleg e faza cu “sa nu invite o domnisoara la dans”, indifferent ca o cunosc sau nu :) Nu incerc sa gandesc asta din punct de vedere traditional, ca asa se poarta, ca deja nu ar avea rost discutiile, dar asa…ca mi-a dat D-zeu cap sa gandesc :)…cu ce gresesc ? :).. Vin cu gasca de prieteni, observ o aromanca draguta, ea pe mine, o invit la dans, ii multumesc politicos si asta e :). Nu e bine pentru ca in general, parintii machedoni nu sunt de acord cu aceste relatii roman-make ?…pentru ca eu am o prietena make, parintii ei ma iubesc si eu la fel pe ei si pe ea…am un prieten care are prietena make si parintii sunt de acord si mai stiu foarte multe astfel de exemple,,,:). Nu prea sunt de acord cu punctul ala…:)..poate poti sa-mi dai mai multe detalii, dar fara dealea “ca asa e obiceiu” :)

    Răspunde
  77. elena

     /  30/10/2013

    ;))
    si atunci de ce sa te mai duci?
    fa o lista si cu ce trebuie sa faci, ar fi mai interesanta:))
    nu crezi?

    Răspunde
  78. Yani

     /  01/11/2013

    Prostia e destul de prezenta la aromani si mandria prosteasca mai ales,unul se bate in piept ca e cipan , altu ca e farsirot ,altu ca e nu mai stiu ce ramura…sunt si f multe cazuri fericite unde exista makidoni cat de cat dezghetati ,dar, in mare parte… e jale,e pacat,mai nou nici makidonii nu se suporta intre ei..eu vorbesc din ce am vazut , nu din povesti cum o sa-i auziti pe majoritatea makidonilor si daca tot am ajuns aici vreau sa spun ca barfa in neamul nostru e nelipsita si o sa mai fie…tocmai de asta si fetele se feresc cat pot de mult,pe langa barfa makidonii au si talentul de a “inflori” anumite intamplari si etc..sa ma contrazici daca n-am dreptate izabela…

    Răspunde
  79. Yani

     /  01/11/2013

    PS:Cand am spus ca fetele se feresc ma refeream la iesitul cu baieti in localuri pe care le frecventeaza makidonii,si sunt f multe makidoance care au prieteni romani sau de alta etnie si am terminat ce am avut de spus:D .

    Răspunde
  80. George

     /  09/11/2013

    De-aia nu mai merg eu la nuntile astea ridicole. Cand nu eram insurat nu-mi trimitea nimeni invitatie, eram ignorat, practic nu existam pentru nimeni, veri prieteni sau colegi machidoni. Acum nu mai merg eu, ca mi-e sila.

    Răspunde
  81. Si atnci de ce mai mergem la o nunta aromana?…doar asa ca sa se dea ei mari, ei sa danseze, ei sa se simta bine si eu sa decartez bani pentru ei?….deci ma invita la nunta, ca eu sa nu ma pot simti deloc bone. Daca stiu eu mai bine, aromanii sunt invitati si la nuntile noastre, dar nimeni nu le impune asemenea regului. Asta inseamna ca sunt prea plini de ei, ingusti la minte sa poata sa accepte si pe altii pe langa ei. Atunci sa ramana cu neamul si cu samanta lor ca nu avem nevoie de ei. Noi Romanii stim sa ne distram si mai frumos si ii facem si pe ceilalti invitati sa se simta daca nu bine, foarte bine, excelent. Nu am auzitpe nimeni pana acum sa spuna aca afost la o nunta de aromani si ca s-a simtit oauuuuu, suuuper….din potriva am auzit numai comentariid e genul:numai hore cu steag, bine macar ca au avut bautura ca altfel ma plictiseam de moarte toata noaptea, dar altadata nu mai merg.

    Răspunde
    • Dar la nuntile (daco)romanesti de ce sa mai mergem? Ca n-am vazut nicio organizare pe-acolo, nu stiam care-i nasul, care-i nasa, care-i ginerica, noroc ca mireasa purta ceva alb, mini si decoltat ca sa o remarce toata lumea, ca altfel se pierdea si ea prin haosul de acolo, ca de organizare nu poate fi vorba in niciun caz. N-am vazut niciun obicei, n-am ascultat nicio melodie traditionala, numai rap, manele si heavy-metal! Au invitat o vedeta pitipoanca sa dea din gura, lumea statea la mese si aplauda, mai trebuia sa ne taie si bilete pentru spectacol… Numai bautura peste tot, spre dimineata mai toti erau beti, iar mireasa era deja la tigara cu fetele :) Ca sa nu mai zic de jartiera scoasa cu gura de ginerica, sa vada tot poporul ca se pricepe si el la ceva de facut in casa, ca oricum n-o sa iasa din cuvantul femeii. Halal nunta!
      Te-ai gandit ca un aroman ar putea comenta asta despre o nunta de-a romanilor?

      Răspunde
  82. Comentariul meu era despre nuntile aromanilor in general. Tu imi relatezi intamplari de la o singura nunta romaneasca. Cred ca ti-au stat rau de tot sarmalele in gat sau ti-a fost ciuda ca nu te-au primit in hora pentru ca habar nu aveai pasii. Da, horele noastre au serii diferite de pasi. Muuult, muuulti pasi. La aromani e un pas toata seara. Noi stim sa ne adaptam oricarei situatii si sa ne simtim bine, voi va simtiti bine doar cu ai vostri. Ar trebui sa mai accepti niste invitatii la nunti romanesti si sa incerci totusi sa te simti bine inainte de a critica, deoarece ai avut parte de o nunta mai deocheata. Si totusi am inteles ca toata ljmea s-a simtit bine la nunta aceea. Bravo lor!

    Răspunde
    • Cred ca nu stii despre ce vorbesti. Comentariul meu era despre ce ar putea spune un aroman despre TOATE nuntile romanesti. Ce pasi de hora visezi, ca la nuntile la care am fost eu n-a fost nicio hora, a fost numai debandada de discoteca. Si se vede ca tu n-ai fost in viata ta la vreo nunta de aromani daca ai ramas cu impresia ca “e un pas toata seara”. Pentru informarea ta, sunt pe putin 4 pasi diferiti, iar daca o sa auzi vreodata de “Paidusca” de exemplu, sa fugi mancand pamantul, ca nu e de tine. :)
      Cat despre “nunta deocheata” probabil ca asta e deja vreo traditie urbana romaneasca: mireasa sa fie cat mai dezbracata si sa arunce jartiera in loc de buchet. Casa de piatra pana la divort, ca am observat ca si asta e deja un obicei pe la voi! :)

      Răspunde
    • Magdalena, se vede ca n-ai inteles nimic sau poate nu ai citit cu atentie postarea asta. La punctul 3 al proclamatiei scrie cat se poate de clar ce nu trebuie sa faci, dar tu nu si nu… Ai primit ce ai meritat: eh, mucańi :)

      Răspunde
  83. ioana

     /  09/06/2014

    aide, chisâ lai :)) . ce sa zic, da, adevarat tot… sincer m-am si amuzat un pic si chiar daca sunt doar jumatate machidoanca ma mandresc cu asta ! S-bâneadzâ armâńi a noci di iu ţido <3

    Răspunde
  1. 10 mituri false despre aromâni « Zboară Niangrâpsiti – blog armânescu
  2. Niște machidoni | Blogsferatu

Lasă un comentariu

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 147 other followers

%d bloggers like this: