Căsătoriile endogame: end of game

Avertisment: scopul acestei postari nu este de a emite opinii pro sau contra căsătoriilor mixte, ci de a constata cauzele si efectele acestora.

Maria: “Ne-am luat din dragoste. Nici nu putea sa fie altfel… Dacă eu sunt româncă, si el machidon, ce altceva decat dragostea dintre doi copii nebuni, că asta eram atuncea, niste copii, numai dragostea ne-a facut sa luptam sa îi convingem pe toti sa accepte… N-o sa-ti vina sa crezi, dar ai mei se opuneau mai mult decat ai lui. Că unde te duci tu acolo, mamă, ce stii tu ce fel sunt machidonii aia, nici nu intelegi ce vorbesc, o sa te puna sa le pupi mâna toata viata, nu vezi ce obiceiuri au?”
Lena: ”Nu concep să mă mărit decât cu un armân, stii si tu cum e la noi. Nu pentru că asa vor ai nostri, ci pentru că asa gandesc eu. Dar va fi din dragoste, de asta sunt sigura. Si tocmai de-aia o sa fie armân, nu m-as putea indragosti de cineva care nu intelege obiceiurile noastre. Nu îmi impune nimeni nimic, asta e alegerea mea.”
Maruşa: “Ce machidon, fată, ce machidon? Tu nu-i vezi cat sunt de prosti? Io i-am zis si lu’ maica-mea: daca o sa-l iubesc, poa’ sa fie si tigan, daca nu, sa nu te astepti sa-ti aduc machidon la usa, sa-ti faci tu isuseri si hlambure numa’ sa te laude machidonimea si io sa fiu nefericita toata viata, sa ma tina ăla inchisa in casa si el sa umble numai cu bagaboante!”
Costel: “E, inca tu nu m-ai mai frecat la creieri cu insuratoarea! Nu-mi ajunge ca maica-mea ma înnebuneste de 10 ori pe zi, trebuia sa vii si tu cu blogu’ tau! Ce acuma, daca am treizeci de ani, asta-i singura mea grija, nu? Văr-miu s-a insurat la 35 si a luat si machidoancă! Cred ca machidoancă o sa iau si eu, asta vreau, da’ nu vezi ce fiţe au astea-n cap? Merţane, vile, Milano, păi io tipăresc bani ca Isărescu?”
Ianula: “Nu cred că o sa iau machidon. Eu imi doresc in primul rand o cariera, el o sa vrea sa ma tina acasa, sa-i cresc copiii… Si, fie vorba intre noi, mie mi se pare o prostie sa-ti alegi sotul dupa etnie. Un om poate sa aiba multe calitati si fara sa fie machidon, nu? Daca o sa ma accepte asa cum sunt, cu profesia pe primul plan, poate sa fie si machidon, dar sa stie sa ma respecte.”
Stere: “Ma lasi? Pai eu de-abia am terminat facultatea si tu ma intrebi de insuratoare? Lasa-ma, că insurat o sa fiu toata viata, macar acuma sa ma distrez. Daca o sa fie machidoanca nu stiu… As vrea, desi prietena mea este româncă, stii… Ai mei n-ar accepta-o, cred ca o sa-mi gasesc o mache, dar ma ingrozeste numai cand ma gandesc la machidoancele de acuma… Tu nu prea iesi prin cluburi, sa le vezi ce fac, unele danseaza pe mese, au ajuns mai rău ca mucanele…”
Maia Iţa: “Cându viniră s-mi caftâ înveastă, mini lu şteam pi pap-tu… Nâ şteam di ńiţ, cându viniră a noşţă ditu Vâryârii, şideam tuţ t-ună hoară. Can nu mi-antribă ma sâ-l vreau, mi mârtară şi bânăm ghini tută eta, aşi s-adra atumţea. Avea ş-feati cari nu-l’i ştea fcioril’i cându s-isusea, ma nu s-avḑa s-alasă vârâ… Ş-nu armânea cană nimârtată… Maşi voi tora nu vreţ s-avḑâţ di armâńi, maşi mucańil’i-s buńi!”
Cristina: “Nu cred ca a contat ce vroiau parintii, mai mult decat ce vroiam eu. Eu vroiam armân si armân am luat. Sigur ca asa am fost educata de mica, dar respectul pentru parinti unde e? Si nu am luat primul armân cari mi câftă. Am avut pruxiniţ, stii cum e la noi, si l-am ales pe cel care mi-a placut. Am facut toate arăzile, stau cu socrii in casa, mă ajută foarte mult… Daca esti armână, trebuie sa le faci armâneaşti, ascultă ce-ti spun eu!”
Irina: “Tata e machidon, mama e mucană, cum ziceti voi, hihi! Bine ca nu-s machidoanca 100%, vai de tine, fată ce-o sa faci, te pun ai tai sa iei machidon cu forta, nu? E nu, eu nu vad la verii din partea lu’ taică-miu, ce frumoasa era aia a lu’ Mihai, ce bine se-ntelegeau, i-a despartit maică-sa, fată, ca-i era frica ca se luau! Pai sa-mi faca mie maică-mea asa ceva, pai mă mai prindea p-acasa? Îi ziceam: du-te mă femeie, ca n-o sa stau cu tine toata viata, trebuie sa-mi traiesc si io viata mea! Si-l mai auzi pe taică-miu că să-mi faca cunostinta cu un machidon… Pleacă mă de-aicea, să nu pot nici sa-mi scot pachetu’ de tigari din poseta?”
Steliana: “Ce ma intrebi, parca nu stii cum a fost? Ne-am ascuns o vreme, apoi m-am dus la ai mei si le-am spus in faţă: eu ma marit cu Adrian. Mama a plans, parca mă îngropa, nu mă mărita. N-am vrut sa facem obiceiuri, oricum din partea lu’ Adi nici n-auzisera de armâni. Si-acuma uite, o am pe Letiţia, mai are putin face 1 an, nu mai poate mama dupa ea… Ce machidon ma facea pe mine asa fericita?”

Izabela Papazicu: desi unele dintre numele de mai sus sunt fictive, declaratiile sunt reale si reflecta modul de gandire al aromânilor de diferite varste in legatura cu conceptiile inoculate in familie despre casatorie.

Postul anterior
Următorul post
Scrie un comentariu

74 comentarii

  1. Mihai

     /  13/11/2010

    Tot de casatorie mixta am parte si eu (desi sunt si eu putin corcit prin zona Sarunei, din partea lui fendi) si vreau sa spun ca am parte de clipe fericite in fiecare zi. Este cel mai bun lucru pe care l-am facut pana acum, cea mai mare realizare, restul de genul cariera, finante, fiind maruntisuri care oricum se fac. Insa sa alegi un om si cu el sa imparti si bune si rele, sa il vezi cum infloreste langa tine asta da realizare.
    Hiu ma multu mucan dar o am pe armana mea tu vreare dzua`s noapte.:)
    Oricum ce inteleg eu din cele scrise mai sus (lucru pe care il observ pe la aradzi) este nu ca sunt rele casatoriile mixte, ci faptul ca o ultima comunitate ce mai pastra o anumita morala incepe sa se niveleze si sa devina asemenea majoritatii oamenilor.
    Singurul factor este acela cunoscut de toti. Banul. Ispita devine mai greu de trecut atunci cand toate iti sunt posibile. Iar noua generatie de armani, spre deosebire de precedesorii lor a cedat prea usor lupta.
    In ritmul asta sa ma ierte fratii armani, dar va disparea si orice urma de aradzi, in cel mai bun caz pastrandu-se o hlambura ( ca sa dau numai un exemplu) doar ca asa faceau bunicii nostrii, uitandu-se semnificatia ei, rolul casatoriei, ce educatie trebuie data unor copilasi.
    Izabela scuze daca am depasit masura judecand aceasta stare a lucrurilor. Poate unii o sa se supere ca o corcitura de mucan si-a dat cu parerea, insa am facut-o din dragoste pentru armaname si pentru ceea ce a fost ea odata.
    Totusi, ramane ultima speranta asa ca nu pot decat zice : sus caplu armane, ca nu cheri ni azi ni mane.:)
    Week-end placut.

    Răspunde
  2. Izabela Papazicu

     /  13/11/2010

    Nu ai depasit masura in nimic.
    Eu te vad mai mult aroman, pentru ca trebuie sa ai o doza suficienta de “indoctrinare” de-a noastra ca sa intelegi mesajele transmise de cei intervievati de mine in articol.
    “ultima comunitate ce mai pastra o anumita morala incepe sa se niveleze si sa devina asemenea majoritatii oamenilor” – bravo, aici ai pus punctul pe i !

    Răspunde
    • Mihai

       /  13/11/2010

      “Indoctrinat” la dansuri, iubesc paiduska, pamporea si mai am ceamdcu ca sa le dovedesc pe toate.:))))
      Revenind cu picioarele pe pamant cel mai dezolant lucru este sa ii privesc pe subiecti cum se manifesta,cum nici macar unul nu isi pune o intrebare de genul : eu de unde vin, din cine vine, care este scopul si in spre ce ma indrept. Dar asta este problema generala si cu asta cred ca ma repet deja.
      Pacat si iar pacat.

      Răspunde
    • Mihai

       /  13/11/2010

      Faceti abstractie va rog de micile greseli de ortografie…am scris in graba.:)

      Răspunde
  3. lipsa de inspiratie? :D

    Răspunde
    • Izabela Papazicu

       /  13/11/2010

      Intrebi din cauza ca nu ai fost tu destul de inspirat sa abordezi subiectul asa cum am facut-o eu? Dar putina inspiratie in comentarii cand o sa ai si tu, ca din cate stiu ultima data ai scris exact la fel pe blogul meu :lol:

      Răspunde
  4. Izabela, excelent. Si imi dai speranta ca, daca gasesc o armana pe care o plac si care ma place, nu-mi va fi atat de greu cum m-au pregatit unii si mai ales unele, mai ales mucance.

    Pacat ca nu ai adaugat si varsta fiecarui intervievat.

    Răspunde
  5. Izabela Papazicu

     /  13/11/2010

    Eu zic sa nu-ti faci iluzii! :lol:
    Lasand gluma la o parte (sau glumind si mai mult), chiar iti doresti o mache? Ce stii tu despre noi si cat de pregatit esti financiar? :lol:
    Varsta se poate deduce in fiecare caz, cred ca nu e greu deloc…

    Răspunde
  6. Stiu ca tineti la traditii, ca sunteti in general harnice, in general istete, ca am intalnit mai putine armance frumoase decat mucance frumoase (kill me) dar si ca exista o lege a compensatiei (eu sper sa se compenseze prin frumusete interioara). Cat despre partea banilor, nu e una pe care sa o abordez in public :) .

    Si, in mod normal, faptul ca stiu putina aromana si sunt dispus sa invat si mai multa ar trebui sa conteze.

    Răspunde
  7. Si mai stiu ca pot oferi unei armance ceea ce putini machedoni pot. Nu, nu e vorba de o insula in Caraibe, de o excursie in jurul lumii si nici de o casa batuta in diamante. Ci un lucru pe care banii nu il pot cumpara: fidelitate!

    Răspunde
  8. VALEUUUU! DRAGOSTE SAU…MĂLAI?

    Răspunde
  9. Costin

     /  14/11/2010

    Felicitari pentru subiect, ar trebui sa faci mai multe postari pe diferite teme in arandul armanilor. Stere are dreptate sunt armane care sunt mai rau ca mucanili si ghivtili la un loc.
    Si eu vreau sa gasesc o armanca, da cand vad ca majoritatea vor ML-uri, vile cu piscina, etc si ele nu vin cu absolut nimic, si schimba barbatii ca pe sosete, ma face sa ma gandesc de doua ori.

    Răspunde
  10. Ovidiu

     /  14/11/2010

    OFF-TOPIC

    O întrebare.
    Jean Moscopol apare în Wikipedia ca fiind de origine Greacă : “his parents were Greeks” în pagina în Engleză, iar în cea în Română “părinții lui erau greci – mama, Constantinidi, era din Constanța, iar tatăl, Moscopol, a venit de pe malurile Mării Egee, de la Mesevria”.
    După nume “Moscopol” eu bănuiesc o orgine Aromână dar nu găsesc date pentru asta. Ştie cineva mai multe ?

    Răspunde
    • ADiamandi

       /  15/11/2010

      Maica-sa avand terminatia numelui de familie in “idis” nu e aromanca, de obicei aromanilor li s-a rezervat doar “s”-ul sau precedat de o vocala de aport.
      “Idis-ul” in general indica un magir – acei greci, traci frigieni elenizati sau turci grecofoni – (asta este special pentru noul nostru prieten Ioannis, te asteptam si p-aici, te pup si nu te mai lua cu golanii) .

      Răspunde
      • ioannis

         /  15/11/2010

        Domnul Adiamandi, sper sa stii de unde provine numele tau si ce inseamna ca daca stiai putin Greceste intelegeai exact, ca Greaca e o limba de stiinta si toate cuvintele ca provin din ea au un sens, si cu sensul asta sa creat cuvintele si limba, deci de exemplu diamandi provine din Greaca Διαμάντι-αδάμας(ca inseamna- indestructibil(ακατάλυτο) ceva ca e mai solid si tare din orice material, e isometric din Greac- ισομετρικό-din Greaca ca inseamna ισο-egal si metric-μετρο deci ceva ca e egal din toate parti si octahedral-οκτάεδρος din Greaca οκτώ-opt si έδρα-parti.Asa domnule Adiamandi cum ai numele Grecesc fara sa fii Grec e aceasi poveste cum vreti sa fiti Machedoni fara sa stiti dece,doar ca sa aveti si voi niste radacini, dar ca sa vorbim serios trebuie sa ai macar putin baza de istorie Grecia la antichitate nu exista, exista doar orase-tari cum Atena – Sparta -Machedonia-Tracia si etc si aveam comun aceasi limba-originea-religia primul asta trebuie sa inveti si dupa sa dai lectii de terminatia “idis” ίδης ca provine din Pontos si poporul Grec Pontii-Πόνιοι ca sint vreo 3 milioane doar in Grecia Adiamandi si provin Pontus Euxinus. În Antichitate, grecii au numit-o mai întâi Skythikos Pontos (« Marea Scitică »). Sciții, popor de limbă iraniană, o numeau Axaina, adică « indigo ». Grecii înțeleseseră inițial acest cuvânt ca axeinos (adică « neprimitoare ») dar mai târziu, când o au cunoscut-o mai bine, au numit-o Pontos (adică « întinderea de ape ») Euxeinos (adică « primitoare »).
        Romanii au numit-o Pontus Euxinus iar mai tardiv Mare Caecili (adică « închisă »).

      • Izabela Papazicu

         /  18/11/2010

        Ioannis, datorita multiplicarii aceluiasi comm offtopic si cu un limbaj la limita decentei pe mai multe postari de pe blogul meu, urmatoarele tale eventuale comentarii vor intra in moderare.

  11. Cipanix

     /  14/11/2010

    greu cu asta.. se pare ca in ziua de azi, maj makidonilor se cred superiori celorlalti.. si fac atat de multe diferente.. si sa nu uitam ca noi suntem un mic grup in romania asta… si, in privinta casatoriilor, si nu numai, trb sa tii cont in primul rand de “a sti sa fii om” si apoi de restul..

    Răspunde
  12. Izabela Papazicu

     /  14/11/2010

    @ olahus: “am intalnit mai putine armance frumoase decat mucance frumoase” – mai ai tupeu sa intri aici? :D Ca de agatat machidoance cu texte d-astea… mai multe sanse ai sa o agati pe Miss Universe 2010 :lol:
    @ cersipamantromanesc: la Muolduova cum ii? Cucuruzu bate romantismu?
    @ Costin: schimba (unele dintre) ele, da’ cand se marita cine tine casa ma ghini ca una armana?
    @ Ovidiu: si eu m-am lasat amagita de nume, dar se pare ca nu prea are de-a face cu aromanii. Daca stie cineva mai multe despre o presupusa origine aromaneasca a lui Jean Moscopol il rog insistent sa lase un comm pe blogul meu!
    @ Cipanix: Pai si machidonii nu stiu sa fie oameni in primul rand?

    Răspunde
  13. Nicolle

     /  14/11/2010

    Daca stau bine si ma gandesc, ma regasesc in multe din marturisirile postarii tale. Ca orice om, si armanele sunt oameni, cu bune si rele.Fiecare in individualitatea lui are ceva aparte. E adevarat ca “Lena” este exact prototipul gandirii mele, si nu am sa fac asta pentru ca asa vor cei din jur, ci pentru ca din educatia unei familii de armani 100% am primit acest imbold, am analizat acum la varsta la care zic ca sunt in stare sa vad ce e bine si ce e rau pentru mine, si mi-am dat seama ca altfel nu are cum sa imi fie bine. E din ce in ce mai adevarat ca fetele de varsta mea vor ” ML-uri” dar oare ele primesc asta de acasa cand asteapta de la celalalt? dar oare ele primesc vila cu piscina si fara pasari de curte ( socri) asa cum asteapta? e dureros ca fetele nu stiu ce vor de fapt de la o casnicie completa. Dar sa nu ma confundati ca sunt o tanara cu gandire de “moashi” ci doar se reflecta in atitudinea si asteptarile mele, educatia primita si poate ingradirea la momentul potrivit a situatiilor care poate m-ar fi facut si pe mine sa devin ce sunt “contemporanele mele”

    Răspunde
    • Izabela Papazicu

       /  14/11/2010

      Nu lasi si un numar de telefon, ca din ce ai scris, cred ca multi machidoni “ti-ansurari” ar vrea sa te cunoasca! :)

      Răspunde
  14. @Cipanix: nota 10!

    Răspunde
  15. Nicolle

     /  14/11/2010

    Pai asta este si ideea, ca acei armani care “vor s`ansoara” nu isi aleg fetele de pe blog, si stiu si ei cum si unde sa caute. De aici vin asteptarile unei armane care stie sa isi aleaga armanul potrivit.

    Răspunde
  16. Nicolle

     /  14/11/2010

    Dar totusi asteptam de la aceasta postare sa ne zici si tu ca fata in ce prototip te incadrezi. Deci? ………………..

    Răspunde
  17. Izabela Papazicu

     /  14/11/2010

    Tu si ceilalti cititori ai mei care ar avea asteptari de genul acesta veti ramane foarte dezamagiti. M-am inhamat la acest blog din cu totul alte ratiuni decat sa imi etalez personalitatea si viata privata. Tocmai de aceea nimeni nu gaseste aici adresa mea de mail si ID de Facebook. Blogul este blog, iar Izabela este Izabela. Cine vrea sa ma cunoasca trebuie intai sa imi castige increderea, iar lucrul asta se intampla foarte rar si foarte greu. Sorry.

    Răspunde
  18. Izabela Papazicu

     /  14/11/2010

    @ Olahus: tot ziceai ca nu ai vazut machidoance frumoase la fel de multe ca romance frumoase. Ia intra aicea si spune pe care n-ai vrea-o si care crezi tu ca te-ar vrea pe tine :lol:
    https://daimadeadun.wordpress.com/2010/02/28/arada-a-musuteataeli-la-featili-armani/

    Răspunde
  19. Cipanix

     /  15/11/2010

    expresia folosita de mine nu caracterizeaza makidonii ca fiind altceva decat oameni dragutza, ci pur si simplu vizeaza comportamentul lor care uneori lasa mult de dorit.. pun pe primul loc situatia materiala, anturajul si chiar calca pe oricine in picioare pentru a-si atinge scopurile. Asta nu inseamna ca toata makidonimea e la fel, depinde de la caz la caz.. sunt atatia cu capul pe umeri, cu studii superioare, care stiu a face diferenta intre oameni si au un comportament aproape ireprosabil in societate :). sunt makidoanca, iubesc armanjii, muzica armaneasca si traditiile noastre, imi doresc un viitor alaturi de un arman.. dar asta nu inseamna ca trebuie sa inchid ochii si sa nu vad ce se intampla in jurul meu.

    Răspunde
  20. ADiamandi

     /  15/11/2010

    De-a lungul vremii am citit in diverse locuri de endogamia ce caracteriza satul romanesc vechi. Existau si limite impuse in cadrul societatii “nu te lua dupa strain” si existau legaturi de inrudire extinse. Aceasta endogamie s-a curmat mult mai devreme la N de Dunare, astazi Romania are in buna masura o populatie permutata, mozaicata unde mai mult numele de familie cu nume de sate -ţărenii veniti la oras- permit trasabilitatea inrudirii. Din cartea “http://www.scribd.com/doc/29217041/obiceiuri-traditionale-romanesti” se pot cita “S-a creat deci în raidurile ţăranilor liberi o ierarhie bazată pe originea familiei şi pe titluri. Structura
    satelor a căpătat o organizare ierarhică.(…) Dacă cei din categoria inferioară numeric mai mare,
    găseau posibilitatea de a stabili legături matrimoniale în cadrul comunităţii săteşti, deci respectai
    endogamia locală, cei din categoria medie, chiar dacă depăşeau limitele satului, nu treceau de satele vecine, deci în condiţiile geografice concrete ale satelor româneşti, de arie de cea 20-30 km. Cei din
    categoria ierarhic superioară mult mai puţini, pentru a evita mezalianţa sau, mai bine zis pentru a stabili alianţe multilateral utile, la nivelul castelor erau obligaţi să-şi extindă reţeaua de relaţii matrimoniale asupra unei întregi zone, asupra unui întreg ţinut.” De asemenea dupa o lectura sumara se poate cita si ca nora se muta la socri.
    Despre aceasta endogamie se vorbeste pe site-ul Sutsatsii Armanjilru ca fiind una “viguroasa”, tot asa la daco-romani nu se acceptau casatorii pana la veri de-ai 3-lea.
    Alta treaba in ceea ce priveste endogamia aromanilor, se pot semnala posibile exceptii: aromanii cu numele “Moc(e)anu”, “Iurucu”.
    Dar mai bine las mai moale mierla si savurez chestiunile legate de machidoance si iubirea sparge orice bariera.

    Răspunde
  21. “Tocmai de aceea nimeni nu gaseste aici adresa mea de mail si ID de Facebook. Blogul este blog, iar Izabela este Izabela. Cine vrea sa ma cunoasca trebuie intai sa imi castige increderea, iar lucrul asta se intampla foarte rar si foarte greu”

    Si eu care credeam ca schimbul de linkuri ca ma califica automat pentru o intalnire romantica :)))

    Lasand gluma la o parte: vad ca esti la fel de curioasa ca Emil in ceea ce priveste armancele respective. Macar tu ai o abordare mai diplomata, el imi cerea direct sa spun care sunt alea nasoale. Ca sa te citez: ma mai gandesc ;)

    Răspunde
  22. *fara al doilea “ca” in “si eu care credeam….”

    Răspunde
  23. Am strans cateva poezii recitate de marele nostru artist roman-aroman ,care a fost Toma Caragiu,si le-am postat pe blogul meu.
    Ma puteti ajuta cu un titlu armanesc(u) ?
    Parca ar suna mai bine daca pun un titlu in limba strabunilor Caragiului si in plus ar atrage si atentia armanilor ca e pe limba lor,nu-i asa?
    Va multumesc anticipat.

    Răspunde
    • Izabela Papazicu

       /  18/11/2010

      Am nevoie de doua lucruri:
      - link-ul sa pot citi postarea cu pricina
      - permisiunea de a prelua si eu postarea pe blogul meu, ca o coproductie (tu ideea, eu titlul)
      Si nu mi te mai adresa cu dvs, ca vreau sa raman tanara cum sunt acum :)

      Răspunde
  24. Este vorba de o culegere de poezii recitate de marele actor care a fost Toma Caragiu.Eu am cris provizoriu la titlu-Rememeber Toma Caragiu.
    Nu am ce permisiune sa dau pentru ca le-am cules de pe youtube si oricum nu am nici o problema daca preiei oricare dintre articole,nu doar postarile pe care le-am facut cu Toma Caragiu.
    Observ ca a intervenit pe forum un domn foarte ofensiv pe numele lui de fata Ioannis, care pretinde ca e “aroman grec”si care binevoieste sa insulte armanii gratulandu-i cu fel de fel de ironii nemeritate.

    Ce ma surprinde este ca nu il pune nimeni la punct.In primul rand ar fi trebuit sa-l intrebe cineva de ce nu scrie in dialect, daca zice ca e arman si ar mai fi trebuit intrebat cat de greci crede el ca sunt armanii.
    Cred ca tu ai putea sti mai bine cum sa-l aduci la normal.De fapt cred ca l-asi putea linisti si eu,dar din nefericire si spre marele meu regret nu stiu dialectul.
    Iti urez sa ramai mereu tanara, frunusica si mandra ca esti armanca romanca.

    Pa !

    http://cersipamantromanesc.wordpress.com/?s=toma+caragiu

    Răspunde
    • Izabela Papazicu

       /  19/11/2010

      Multumesc de permisiune. Am vazut “youtube-urile” cu Toma Caragiu, din pacate versurile sunt scrise execrabil, de cineva fara minime cunostinte gramaticale si de grafie aromana. Nu cred ca as putea prelua asa ceva pe blogul meu. Dar, in functie de timpul si inspiratia mea, ma voi gandi la un titlu, pentru ca marele Toma merita macar atat din partea noastra.

      Răspunde
  25. ioannis

     /  19/11/2010

    Domnisoara Izabela Papazicu nu inteleg cenzurarea voastra si sensul ei, nici nu am vorbit urit nici am intrat in polemica cu cineva doar opinii schimbam, credeti ca asa e democratia la Aromani, credeti ca asa cistiga cineva drepturi si libertate cu cenzurare, nu a trebuit normal sa interveniti la nici un comentariu ca repet schimbam doar pareri nu ne batetem cu injuraturi si cuvinte urite

    Răspunde
    • Izabela Papazicu

       /  19/11/2010

      Domnule Ioannis, asa cum puteti observa, nu toate comentariile lasate de dvs aici au iesit din moderare. Aceasta nu se cheama cenzura. Pentru a intelege exact ceea ce va solicit, va rog sa cititi cu atentie postarea din acest link si sa va conformati intocmai celor scrise acolo: https://daimadeadun.wordpress.com/2010/07/23/pentalogul-cuvintelor-nescrise/
      Daca imi veti dovedi ca puteti, voi dezactiva moderarea si veti putea comenta si dvs liber ca toti ceilalti cititori ai mei. Multumesc.

      Răspunde
  26. ADiamandi

     /  19/11/2010

    Cersipamantromanesc amicul nostru nu trebuie linistit. Nu goniti o potentiala sursa de mishteaux. Ioannis tocmai explica cum e cu izometria si limba greaca logica ceea ce mi-a starnit pofta sa ascult niste muzica greceasca si sa mananc un sufflaki. Insa mi-am dat seama ca as fi exact ca un shaormist manelar. Si muzica originala greceasca (cretana..gen) -atat de diferita de muzica aromanilor, slavilor si albanezilor crestini- te trimite direct in Orientul Mijlociu.

    Răspunde
  27. AFERIM, EFENDI IAMANDI .Gretili e cam arogant….,

    Răspunde
  28. Izabela Papazicu

     /  19/11/2010

    @ ADiamandi: “mishteaux”? :lol: Asta ce e, frangleza?
    @ cersipamantromanesc: “Gretili” nu trebuie pus la punct si nici jignit. Are aceleasi drepturi si obligatii ca toti cei care acceseaza blogul meu. Sper ca va intelege acest lucru si ca vom putea purta un dialog civilizat si interesant.

    Răspunde
  29. Izabela draga,in numele drepturilor,care sunt intotdeauna inprescriptibile,amicul nostru arman grec nu trebuie sa-si scuipe radacinile si nu trebuie sa incerce sa ne ironizeze pe noi,romani si aromani,de-a valma.
    Ce nu stie el,sau nu vrea sa stie, este faptul ca suntem cu totii tot atat de bastinasi aici si ca spectacolul pe care ni-l ofera este penibil.
    Nu ii suntem cu nimic inferiori ca aromani romani,sau ca “mucani”.
    El trebuie sa se hotarasca odata si odata daca e grec latinizat ,sau e trac latinizat.
    Noi stim ca e trac latinizat,afara doar daca nu cumva bunicii lui au fost greci care ,traind printre aromani, au sfarsit prin a se declara si ei armani.
    Bine ar fi daca ne-ar arata cum vorbeste un arman “grec”armaneste,adica limba strabunilor despre care ne spune ca ar fi strabunii sai.
    De ce nu ne spune Ioannis nimic pe armaneste?Sau a spus si nu am observat eu ?
    Doar e arman,nu-i asa?

    Răspunde
  30. Mihai

     /  22/11/2010

    Eu am intalnit pe facebook zilele astea un grup de-al nostru care are o propunere de-a dreptul naucitoare: utilizatorii dialectului armanesc sa foloseasca grafie greaca…ca sa se termine odata cu “povestea” asta ca ar fi latini si nu greci.
    Deh…:)))da e buna oricum…mi-a facut seara vesela.

    Răspunde
  31. Aroman ,roman…in grafie greaca?Am dat-o dracului ! Definitiv!

    Răspunde
  32. Izabela Papazicu

     /  22/11/2010

    Sincer, nu ma mira deloc. Pai de ce sa scriem noi in grafia limbii române, cea mai usoara si mai apropiata de specificul aromânei, daca noi vrem sa dovedim ca “makedonarmanjlj” se trag din pelasgi, traco-iliri, macedoneni, egipteni, evrei si anglo-saxoni? Eu sunt foarte contrariata ca nu au propus grafia chineza a dialectului tunguso-manciurian de sud… Crezi ca nu se vor gasi niste silvicultori s-o impuna si p-asta?

    Răspunde
  33. Izabela Papazicu

     /  26/11/2010

    :lol:
    Iar titluri scrise de analfabeti. Melodia se numeste “Pi lumachea di la mer” (“Pe ramura de la mar”).

    Răspunde
  34. Cum se scrie cantec armanesc?Cumva “canticu armanescu ?Sau cum ?

    Răspunde
  35. Izabela Papazicu

     /  26/11/2010

    “cantec armanesc” nu exista.
    Atentie:
    - in daco-română: “cântec aromânesc”
    - in macedo-română: “cânticu armânescu”

    Răspunde
  36. Am banut eu ca asa este.E spiritul limbii ,frateee!!
    Se cuvine sa-ti spun:multam fain !In daco-româna ,bineinteles.
    Pe armâneste tot nu stiu,dar daca ma operez…cine stie,poate ajung poligam,scuzati,poliglot…
    E de ajuns sa vrei si 50% e ca si rezolvat,nu-i asa?
    Am un articol tare despre organizatia Haiducii Dobrogei.Erau aromâni,ceea ce mi se pare foarte normal.
    Il caut si daca nu stiati de ei,am sa vi-l propun spre lectura zilele urmatoare.
    Nu stiu cu sa-ti spun la revedere corect, dar cand am sa invat am sa-ti zic.
    Pana atunci,Pa!

    Răspunde
  37. Sper sa nu fiu prea insistent ,dar asi fi curios daca traducerea aceasta este corecta.
    E cam nefinisata,dupa parerea mea,insa cred ca se apropie de emotia pe care o transmite acest frumos cantec .
    Daca e corecta traducerea,am s-o postez impreuna cu cantecul ,asa,ca sa sa se apropie si “mucanii”mei de spiritualitatea “picurarilor”aromâni.

    Pe o ramura de mar
    Sta un albu porumbel,
    Du-ma la iubitul meu
    Zise o fata
    Ce se-nchina la cer.

    Adu-mi tu pana la stana
    Inalt, tanar, ciobanel
    Zi-i ca-l astept, si ma gandesc la el
    Si nu stiu ce sa fac.

    Nu am nici frate si nici sora
    Straina sunt pe lume
    Si ai mei in sat
    Nu stiu cum sa faca, sa ma logodeasca.

    Ca e lasat de Dumnezeu
    Omu bun si omu rau,

    Eu imi vreau ciobanelul
    Cu parul negru
    Si de-asta ma inchin la cer.

    Răspunde
  38. Izabela Papazicu

     /  27/11/2010

    Esti pe aproape.
    Corectura nr.1: din daco-romana in aromana nu se face “traducere”, ci “transpunere”, pentru ca sunt doua dialecte ale aceleiasi limbi.
    Corecturile la text:
    “Du-ma la iubitul meu” – “Du(-mi)-te la iubitul”
    “Adu-mi tu pana la stana” – “Du(-mi)-te pasare pana la stana”
    “Inalt, tanar, ciobanel” – “Ca-mi am tanar ciobanas”
    “Zi-i ca-l astept, si ma gandesc la el” – “Zi-i ca-l astept, cu dor in piept”
    “Nu stiu cum sa faca, sa ma logodeasca” – “Nu stiu ce fac, sa ma logodeasca vor”

    Răspunde
  39. Frumos.Multumesc.

    Răspunde
  40. P.S.Cum se transpune in dialect “la revedere”?

    Răspunde
  41. Izabela Papazicu

     /  27/11/2010

    Oarâ bunâ!

    Răspunde
  42. Paula

     /  25/12/2010

    Eu iubesc un aroman de 5 ani de zile, ne intelegem de minune, el nu este aroman get-beget, doar mama lui este aromanca, taicasu este roman, cu toate astea tatal lui nu m-a acceptat pe mn, eu find romanca get-beget, aromanii sunt singurii barbati care stie sa iubeasca si sa respecte o femeie! stie ce inseamna respect si iubire! Parintii lui nu prea m-au acceptat, dar el si-a pus tot neamul in cap. ptr mn! ma iubeste cum nu credeam ca ma va iubi vreun barbat in lumea asta! e barbatul vietii mele! aromanii stiu sa iubeasca! si sunt dispusa sa ii respect toate traditiile si sa devin “aromanca lui” cu toate ca el nici o data nu mi-a interzis nimic, am fost si eu fata cuminte asta e adevarul , dar nu mi-a interzis sa nu ies in oras, mi-a interzis doua lucruri, sa nu ma duc sa lucrez asta vara si sa umblu numai cu taxiu, nu cu autobuzul! barbatii aromani stiu sa iubeasca! ma repet! dar machedonul meu ma face tare mandra de el!

    Răspunde
  43. Izabela Papazicu

     /  26/12/2010

    Gata, gata am inteles: “aromanii sunt singurii barbati care stie sa iubeasca si sa respecte o femeie”! Daca cineva nu este de acord cu asta, sa vorbeasca acum sau sa taca pe vecie :lol:

    Răspunde
  44. ion

     /  07/02/2011

    Nu sunt singurii barbati care iubesc cu patima, oltenii din Romania sunt poate cu mult peste machidoni, dar ce ma frapeaza, sunt conditiile impuse de machedon! Curios, cum poti accepta asemenea conditii.?!

    Răspunde
    • Izabela Papazicu

       /  10/02/2011

      Care sunt conditiile “impuse” la care te referi?

      Răspunde
  45. ilie

     /  07/02/2011

    Mi-a placut tare mult “canticelu” acela si te rog frumos sa transpui strofele in scris, in dialectul aromanesc. Multumesc frumos!

    Răspunde
  46. Izabela Papazicu

     /  10/02/2011

    Ilie, transpunerea corectata de mine o gasesti pe blogul cersipamantromanesc. Poate o sa o postez si eu. Ramai pe receptie.

    Răspunde
  47. Înainte de a fi fidel unui grup la care aderi, trebuie să-ţi fi fidel ţie însuţi. Ce faci dacă tu ca aromâncă (sau aromân, dar înţeleg că băieţii nu ţin aşa de mult la tradiţii) te îndrăgosteşti de un român? Ce faci dacă el se apropie aproape până la suprapunere de modelul tău de iubit ideal? Dacă el reprezintă cam tot ce ţi-ai dorit tu la un băiat, cu o diferenţă ca de la cer la pământ faţă de toate iubirile tale precedente? Îţi renegi tradiţia sau sufletul? Şi ce tradiţie e aceea care pune mai presus de fericirea ta interesele de grup?

    Sigur că da, dramatizez puţin, imaginez o situaţie extremă. Dar cu un scop, şi anume de a ajunge la esenţe. Pentru că în situaţii limită se revelează cel mai uşor esenţele, cu condiţia să ai curajul să le confrunţi. Aştept părerile voastre, aromâncelor… :)

    Şi pe final să fac un banc. Cică Steriu (un aromân fictiv) îşi ia într-o zi inima-n dinţi şi se duce la taică-său:
    - Tată, io mă-nsor! Nu ţi-am zis nimic până acum de relaţia mea dar gata, nu mai pot, mă însor!
    - Cu cine, dragu’ tatii?
    - Cu Vasile!
    - Eşti nebun?? Ăla-i român!!!!

    Răspunde
  48. Bun bancul! :)
    Ai inteles gresit ca baietii nu tin asa de mult la traditii. Evident ca sunt “zburdalnici”, dar au mereu acasa o mama care pune piciorul in prag si stie cum sa faca sa pastreze traditiile.

    Răspunde
  49. Păi deci dacă au o mamă înseamnă că tot elementul feminin este cel care duce mai departe stindardul. Dar îmi place că te eschivezi în loc să răspunzi la întrebări. Cum doreşti… :)

    Răspunde
  50. Nu ma eschivez deloc, dar imi pare rau ca nu citesti cu atentie toate comentariile de la aceasta postare, sa nu fiu nevoita sa ma repet. Ca sa nu te mai fierb: vezi mai sus ce i-am raspuns lui Nicolle…

    Răspunde
  51. Citisem deja comentariile precedente înainte de a scrie. Comentariul la care faci referire e de un an. Ok, o să revin peste încă un an… Sau poate deja va fi prea târziu atunci? :lol:

    Mă mir cum de-ai scris că eşti leoaică în rubrica About. Adică cum de-ai deconspirat aşa secret tine. Sau poate Blake Lively e leoaică? :lol:

    Apropo, numele Izabela… (foarte frumos de altfel…) nu e din categoria “lucruri mult prea intime pentru a fi făcute publice”? :)

    Mă-nţelegi ce zic? :)

    Răspunde
    • :lol: :lol:
      Deci tu presupui ca intre timp eu m-am mai maturizat, mi-a venit mintea la cap, am mai absolvit niste examene, m-am mai confruntat cu lectii de viata si dupa un an raspunsul pe care l-am scris acolo nu mai corespunde cu opiniile mele de acum :)
      Pai da, revino anual, daca voi mai fi aici o sa pun pe blog niste poze de la nunta mea, cateva cu copiii si apoi o sa ne povestim amintirile de cand eram noi tineri si frumosi! :lol:
      Asta astepti tu, nu? Pacat, eu credeam ca totusi citesti un blog, nu o pagina de FB :D

      Răspunde
  52. Apoi io intru pe blog pentru tine. Discuţiile inteligente mă depăşesc şi mă plictisesc în egală măsură… :) Şi intru pentru că sunt curios legat de aromâni, termen pe care într-adevăr aici l-am întâlnit prima oară. Dar am senzaţia că blogul e prea “dogmatic”, prea… cum să zic? Cam ca genul de suporteri ai unei echipe de fotbal care nu văd altceva decât echipa lor şi din aia nu îi scoţi. Unele lucruri foarte faine nu apar aici pentru că n-au legătură cu aromânii. Altele care au legătură cu aromânii şi apar, sunt anoste. Bine, nu toate, contează şi prezentarea lor şi aici faci faţă cu brio.

    Despre maturizare – nu, ştiu sigur că încă nu te-ai maturizat. Dar nu-ţi fă probleme, potenţial ai. Trebuie timp, pur şi simplu… o să creşti şi tu! :)

    Am o întrebare legată de blog. N-am înţeles f. bine cum e cu moderarea comentariilor? Se aplică la toată lumea, la anumite categorii… sau cum?

    Răspunde
  53. Pai blogul asta e dogmatic prin definitie. In jargonul blogaresc ii zice “blog de nisa” :)
    Moderarea se aplica tuturor acelor comentatori care nu imi ofera la un moment dat suficiente garantii ca se vor plia intocmai pe regulile stabilite de mine. Cine comenteaza liber poate intra oricand in moderare, cine e in moderare poate ajunge sa comenteze fara sa-i citesc eu intai comm-urile. Si mai sunt si unele comentarii care nu ies niciodata din moderare :)
    M-ar interesa parerile tale de cititor despre ce ar putea fi fain si ar avea legatura cu aromanii pentru a putea aparea aici, si ce este anost si ar putea fi modificat.
    Dar as vrea ca aceasta discutie sa nu continue sub aceasta postare, cu care nu are legatura. Pentru a nu fi offtopic, te rog ca toate comentariile referitoare la forma si fondul blogului sa le scrii aici:
    https://daimadeadun.wordpress.com/2010/07/23/pentalogul-cuvintelor-nescrise/

    Răspunde
  54. Godot

     /  04/11/2011

    Costel şi Stere, ok… înţeleg, da` Vasili, unde e Vasili? Vreau să aflu zborlu` a lui pe subiect!

    Răspunde
  55. Godot

     /  05/11/2011

    Găsit, intervievat, vă zic şi vouă:
    Citez (aprox.):

    “Voi ficiori când s`crişteţi mări,
    Angâtan s`aveţi pişchoi(??),
    Vârnâ featâ ma`s câftaţi,
    Cu armâni s` n-alâgaţî!”
    (Zborlu` a nostru ascultaţi) :mrgreen:

    Am încheiat citatul.

    Răspunde
  56. dinu

     /  19/01/2013

    Nimeni nu a spus un adevar cunoscut de mii de ani , si anume ca in calea dragostei nu sta NIMIC .Cand un barbat iubeste o femeie si invers – cel mai unma sentiment – nimeni nu-i poate opri ! In numele dragostei s-au facut razboaie mari si dragostea nu a putut fii impiedicata .Noi romanii avem o vorba – dragostea urneste – sau trece – muntii. Asa este si orice obiceiuri invechite sau nu nu pot opri acest sentiment .Subiectul este actual dar daca exista este si datorita unor obiceiuri aromanesti adevcate mai degraba Evului mediu …Nu vreau sa fiu rautacios dar mi se pare total anormal sa spui fiului sau fiicei tale ca nu poate iubi pe cineva ca nu este aroman( ca ) , asta se poate la unele triburi din Africa sau Amazonia

    Răspunde
  1. Peste o saptamana o dam pe machedoneste: pe 23 si 24 mai, MaghiaRomania devine MaghiAromania! « MaghiaRomania
  2. 10 mituri false despre aromâni « Zboară Niangrâpsiti – blog armânescu
  3. Cum am făcut scandal în Constanţa fără ştirea mea | Zboară Niangrâpsiti - blog armânescu

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 121 other followers

